Træning i Jersie den 1. oktober 2008

Ja, så er det i morgen man har fødselsdag.. skarpt hjørne og alt det der.. Men så var Paul, lige et skridt foran mig og forærede mig en enetime hos Charlotte Lyngholm.. Som hundenørd kan man nok ikke få en bedre gave! tusind tak Paul! Glæder mig max til jeg skal op og have time hos Charlotte!

Om træningen i dag:

Det regnede så det var bare om at komme i gang med en fællesdæk, Emma lå sammen med Megan. Emma rejste sig efter ganske kort tid og jeg vurderede at mit kriterie om 3 min på 5½ meter var for voldsomt for hende, måske pga. vejret, eller måske pga. Megan, eller begge dele, så jeg stod i stedet ude ved 4 meter og gik tilbage og gav godbid. Ved omkring 2½ min begyndte hun at pive, jeg ventede til hun holdt op, klikkede og gik tilbage til hende og klikkede hende for at blive i dæk og så kastede jeg bolden som belønning :)


Fællessid valgte jeg at afvikle på samme 4 meter og i 1 minut, det gik fint, dog sad hun og kiggede bagud, jeg tror det var pga regnen der løb ned af hende, vi skal mere ud i regnvejr tror jeg.


Så gik vi fri ved fod, dagens program dikterede klik for spontant følge (det gik fint, hun kan følge ret længe når hun fornemmer at jeg har set hende), desuden langsom gang og løb, det gik også fint, dog er jeg ikke tilfreds med hendes placering i løb, der skal hun længere frem, så der skal belønnes fremme i løb KONSEKVENT og selvfølgelig kun når hun er hvor hun skal være. Vendingerne klikker jeg for når der er kontakt med benet, det betyder at hun til stævnerne godt kan være en smule uopmærksom og at det alligevel ser rimeligt ud.


Så fik jeg lov at låne Pauls spring, det stod egentlig ikke på dagsordenen, men når der er spring skal man udnytte det. Først lavede jeg en kombinationsøvelse, hvor jeg øvede mig i at kaste, samt at klikke Emma for ikke at knalde på øvelsen. Derefter delmomentet hop tilbage med apporten i munden, hvor der klikkes når hun sætter af foran springet. og derefter klik for at sidde lige, egentlig skulle jeg have spurgt Paul om han ville det, men det er jeg først kommet i tanke om nu... puha der er plads til forbedring da :)


Derimod fik jeg Paul til at klikke for vores stå-sid-dæk, som p.t. bare er en stå under gang, alt der ligner håndtegn og stop skal væk inden en LP3 og hun skal reagere promte på min kommando. Jeg fandt ud af at vi skal øve kommandoer kun med lyd og uden håndtegn hvor hun sidder i plads MEGET mere inden vi er klar til at gå frem, alligevel tog jeg nogle omgange hvor jeg gik langsomt, men hun er slet ikke sikker nok i lydkommandoer til at vi kan gøre det her endnu. Så mere træning foran havedøren og så skal jeg øve mig i at klikke præcis, så jeg får fart på øvelsen også, samt ikke kommer til at klikke for noget jeg ikke vil forstærke!


Så øvede vi lidt stillingsskifte, slamdæk, hopsid og stå-dæk (20 mtr.) hun reagerer hurtigt nok, men hun rykker sig lidt frem og det vil jeg ikke have, for på et eller andet tidspunkt er vi i eliten og så er det ikke ok at smide 10 cm væk på et skifte.


Opsamling af apport, jeg er stadig ved at lure hvordan jeg skal få hende til at samle den rigtig op. Jeg har fundet ud af at hvis jeg lægger den lidt til højre for hende så løber hun hen og tager den op fra venstre som jeg gerne vil have hende til. Så nu kan jeg gå i gang med at dreje den gradvist mod uret.


Så øvede vi apport hvor der skal fart på tilbagevejen, jeg skal huske at det skal ned på 15 mtr. som der er i en LP3.


Mere apport, plads med stor apport (jeg mener den vejer 600 gram ellers er det 450gram), det gik faktisk rigtig godt, er i tvivl om jeg vil have en skuldertarget på denne her øvelse.. men tror det ikke.


Feltet droppede jeg i dag, nu vi havde øvet spring i stedet for.


Så blev det tid til næseprøvesøg, jeg vil gerne have hende til at tage den længst til venstre først, så jeg klikker hende når hun går hen til den af sig selv. Den sidste omgang var med en næsegenstand med min færd på og hun startede sørme over i venstre side, desværre sprang hun den allerførste genstand over, men hun gik ikke forbi den med min færd på. Jeg havde i alt 7 og den der lå næst sidst var den med min færd. Hun lavede en flot aflevering og havde genstanden pænt i munden, dejligt at vores deløvelser med at samle op, holde og sidde uden at skramle den rundt i munden har virket :0)


Så var der ikke mere træning den onsdag..Nu står den på varm the og sofatid indtil jeg skal på arbejde i aften.

I morgen har jeg fødselsdag og skal lige træne med Marie Louise i Albertslund en times tid.





Billede af Emma fra i går, hvor hun lå i fællesdæk (alene) mens to drenge spillede fodbold bagved hende. Hun rejste sig ikke, men hun kiggede en del efter dem.

Kommentarer

Populære opslag