apporteringstræning og lydighedstræning i weekeden.

Lørdag den 10. januar stod den på apporteringstræning i Herfølge. Emma havde glædet sig meget, og der var stor begejstring da hun så Anne, som hun kun kender som hende med de døde dyr, som Emma får lov at løbe rundt med i munde, JUHU!
Efter jeg har besluttet mig for at jeg skal op til apporteringsprøve med Emma har jeg lavet en plan som jeg skulle forsøge at følge, det gik ikke så godt synes jeg.. muligvis fordi hun ikke ville apportere 2. stk. vildt, vi prøvede at kaste en masse vildt ud, men så begyndte hun at jage små gnavere i det høje græs. Det lykkedes dog at få et PERFEKT kaninsøg, hvor Emma løb i en lige linje til hun fik færden af kaninen og laver et smukt zig zag søg og finder kanin hurtigt og stor jubel. :)
Vores store udfordring er helt klart at hun ikke har tålmodigheden til at lave et nummer to søg, og så går hun på jagt efter de levende dyr i stedet. Nu har vi pause til slutningen af februar, så skal vi til at træne med to duer, hvor jeg tror at jeg vil lade dem ligge synligt, og langsom skjule dem mere og mere, for at hun skal være bevidst om at der er to. Jeg tror på at hun kan bruge sin næse når hun ved hvad hun leder efter.
Dejlig og hyggelig dag, og jeg var godt smadret og træt og en smule kold da jeg nåede sommerhuset ved 18-tiden.

I dag stod den atter på træning, dog lydighed. Vi kom lidt senere da jeg kom fra sommerhuset og søndag kræver lidt mere søvn end andre dage. Jeg startede med lidt følge i fri ved fod, vendinger m.m. Ingen problemer. Så ville jeg tage et felt, underlaget var ret hårdt og Emma luntede nærmest ud, jeg prøvede en gang med target, men det var ret tydeligt at hun ikke var interesseret i feltet i dag. En af de 4 gange jeg sendte hende frem vendte hun om efter 2½ meter og pev lidt, så ikke mere felt i dag. Så øvede vi spontan plads, hvor hun selv uden kommando skulle søge plads, det gik fint. Vi fik også øvet optag af apport, den sidder slet ikke og skal øves meget mere, for jeg vil gerne have hun konsekvent samler op bagfra, men der er styr på det, og jeg skal bare huske at gøre det når vi træner.
Vi øvede også stillingsskifte STÅ-SID som er den der trænger mest til at blive gjort noget ved da hun konsekvent rykker½ længde når jeg er ude på over 50 cm.
Vi havde også en fællesdæk med skjul, jeg ville have hende til at ligge i 3 min, det gjorde hun også,men efter 1:49 begyndte hun at pive, kunne min spion makker Paul fortælle. Jeg synes egentlig at det er imponerende at man kan komme ud et fremmed sted og dække sin hund af. Gå op mod bilen og være skjult i 3 min uden at hunden rejser sig...
Den sidste øvelse i dag med Emma var 2 skridts øvelser under dirigering af Paul, det gik rigtig godt, Paul dirigerede og klikkede når Emma sad som jeg har sagt jeg gerne vil have hende til at sidde. Der var klik 90% af gangene, problemerne ligger primært i bagud, men den har jeg også forsømt at træne siden september.
Til sidst prøvede jeg for sjov lidt fri ved fod med Megan mens Paul administrerede Emma.
Først ville Megan slet ikke med mig, hun ville være sammen med sin far, med lidt lok med Emmas lange pive Elg fra MaxiZoo, fik jeg hende med samt lidt kedelig tørguffer. Men nemt var det ikke. Jeg fik gået et lille L og så fik hun lov at lege med Elgen igen. Jeg var glad for at få min Emma tilbage...hun er mere vant til mig. Det bliver sjovt at prøve igen, og der tror jeg at jeg har en masse forskelligt legetøj med, med piv i. Hun skal heller ikke have lov at løbe for sig selv, for så mister jeg kontrollen over hvornår legen slutter, så er hun jo færdig med at have det sjovt og så er der ikke noget til at motivere, evt. skal hun klikkes frem.. men da jeg tror hun tænder mere på legetøj end på guffer bliver det nok svært at klikke hende til at komme tilbage med legetøjet. :)
Dejlig weekend, i morgen går det så løs med træning hos Charlotte sidste træning inden kurset i weekenden.

Kommentarer

Populære opslag