Hyggeligt træning i Jersie den 28. januar 2009


Endelig tid til træning..
Gitte med Era og Anette med Tanja deltog også. Vi startede med at sætte bane op, og så tog vi lidt fællesøvelser. Jeg ville prøve at belønne rigtig ofte, fordi jeg har set at hun er meget ukoncentreret og snuser og dæmper og alt muligt. I dag fandt jeg så ud af at det nok er noget jeg skal træne derhjemme først, der er for mange forstyrrelser til at jeg kan klikke hende for at ligge bomstille.. så engang til forfra med at øve fællesdæk.

Bagefter stod den på træning af indkald med stå:
  • selve stopsignalet trænes med freesbee, hvor den kastes med det samme.
  • Signalet gives uden freesbee, før Emma stopper fra galop med fryseben (ja, altså noget skal jeg jo kalde dem, men der hvor hunden stopper på sekundet), og så freesbee over hovedet.
  • Indkald freesbee kastes bagud når Emma stadig galopere helt hen til mig.
  • Mini øvelse, hvor hun skal blive på stedet (position er underordnet), jeg går 5-6 meter frem og kalder mens jeg løber baglæns, hun kommer og får signal eller freesbee ved galop.
Fri ved fod:
  • Fokus på lang distance alm. gang med fuld opmærksomhed uden at gå to spor, og hvor jeg skulle gå lige, vi var oppe på ca 60-70 meter, uden at hun slap, belønnet med freesbee og trækkeleg.
Stillingsskifte:
  • Stå-sid, som vi nu i et godt stykke tid har arbejdet med at få ind i det rigtige bevægelsesmønster, så hun af sig selv sætter sig bagud, det går meget bedre, men hun rykker sig sidelæns for bedre at kunne se hånden, jeg tror det vil forsvinde når jeg kommer ud på afstand, men jeg skal være helt sikker på at hun er placeret lige foran min højrehånd som giver signalet. vi nåede op på næsten en meter i afstand, uden at hun flytter til siden.
  • dæk-sid, med hop i, det gik fint nok, hun flytter ikke bagparten, jeg kom ud på 10 meter, og skal videre op til 20 meter snart.
Apportering af udlagte genstande:
  • Først arbejdede vi med at få fart i tilbageløb, 4 gange, først på 20 meter, så på 15 meter, dærnæst på 10 meter og til sidst på 5 meter, det hele blev gennemført i galop. Belønningen for at hun løb forbi mig var freesbeen kastet bagud og så trækkeleg med freesbeen.
  • Dernæst øvede vi opsamling og tilbageløb på 10 meter, det gik fint, hun kom godt op i galop selvom hun selv skulle samle apportbukken op først.
  • Så opsamling på kort afstand, klikkes for at vælge at gå venstre om og samle op bagfra. Det går fint, jeg skal til at være mere opmærksom på hvor jeg ligger bukken, da det er meget nemmere for hende hvis den ligger lidt til højre for hende, i forhold til hvis den ligger ligeforan eller til venstre for hende, hun skal kunne løse alle situationer.
  • Til sidst tog vi en samlet øvelse hvor anette lagde ud for os, Emma tøvede lidt ved udgang til kegle, fordi hun er så dejligt fokuseret på de apporter der ligger og venter på at blive samlet op. Resten var ellers fint nok, hun satte farten ned 2½ meter før mig, og slog antydningen af en bue på vejen tilbage istedet for at løbe i fugleflugt.
Fremsending til felt:
  • Først med dyb tallerken på 20 meter, ingen problemer.
  • dernæst på 25 meter fra anden side, heller ingen problemer.
  • Så blev hun stillet i feltet, uden tallerken, og jeg gik ned på 10 meter og laver afdækning, går tilbage og belønner med godbid i feltet, stiller hende op igen og går ud og dækker af fra 15 meter, ingen problemer, belønner, og en sidste afdækning fra 20 meter, hun går en fodslængde frem.
Positioner under gang:
  • Jeg valgte sid, fordi vi har arbejdet en del med stå i sidste uge. Jeg sørger for at variere tempo og hvilke vendinger der er, så hun finder ud af at det ingen relevans har for hvornår der kommer en kommando. Det går fint, dog står hun i den første position, hvilket fortæller mig at hun stadig skal træne positionerne enkeltvis, fordi hun gætter på at det ALTD er stå-sid-dæk.. ellers skal jeg øve dem i en anden rækkefølge. Først skal jeg dog være sikker på at hun kan tage lydkommandoen uden at være i tvivl, og det kan hun ikke endnu. Hun holder positionerne fint og følger mig rigtig pænt. Der afsluttes med freesbee og leg.
Næseprøve søg og apporter:
  • Vi tog den færdige øvelse, Anette lagde ud på 15 meters afstand. Emma sidder meget fint og stille, Anette laver tydelige "VÆRSÅGOD" kommandoer, som Emma ikke reagerer på. Emma kommer til at smage på en af de forkerte næseprøver og snuser til resten, fint søg, fin opsamling, god galop tilbage, som dog slutter 1½ meter før mig :( jeg skal holde op med at lave færdige øvelser med de afslutninger, men afslutte med freesbeen som belønning bag mig, så jeg får fart på også i de "færdige" øvelser.
Jagttræningen:
Jeg blandede lidt jagttræning ind hist og pist i løbet af træningen.

Indkald på to korte fløjt:
  • Vi trænede det lidt i starten.. fløjt-fløjt... "Emma kom" det gjorde vi 4-6 gange og til sidst gippede det i hende som om hun ikke var sikker på om hun skulle vente til jeg kaldte eller blive stående.. hun er godt nok flink og artig, næsten for meget. Jeg skal være opmærksom på at MEGA rose når hun selv løber kun på fløjt, tror også jeg skal have frikadeller som KUN gives når der kommes på fløjt.
  • Vi trænede også apportering af dummys, samt markering af samme. Det gik ikke helt godt, for første gang tog Emma en dummy med til den anden for at se om hun kunne bære begge, den gik ikke og bagefter fik jeg Paul til at stille sig ud og vogte dummy nummer 2. Jeg prøvede også at dirigere hende så jeg bestemmer hvilken en hun skal starte med. Det respekterer hun, men hun vil alligevel gerne have den anden med hjem.
  • En smule fik vi trænet sid på et kort fløjt.. jeg er lidt usikker på om det er for tidligt at blande mere fløjt ind, eller om hun lige så godt kan lære at kende forskel på hvordan der bliver fløjtet. jeg ville jo synes det var MEGA fedt hvis jeg kunne styre hende som en hyrde hund med den fløjte, men også farligt, da det jo handler en smule om at hun også skal arbejde selvstændigt.. så hvis det lykkes for mig, så skal jeg i hvert fald øve mig i at lade den hænge om halsen og ikke i mundvigen ;0)
En super træning der blev afsluttet med besøg af Paul, lidt småsnak inden det blev for koldt og sent og vi gerne ville hjem i varmen. :)

Kommentarer

Populære opslag