tidlig eftermiddagstræning på stranden i Køge

Et lidt ældre billede af Emma fra april 2008.. hun er stadig ret glad for stranden. :)
Jeg tog en rask beslutning og lod dagens træning foregå på stranden som Emma virkelig nyder, her er fugle, masser af plads og lækkert vand at hoppe rundt i. Jeg tog freesbeen med og en masse godbider.
Vi fik trænet en masse der er på min uha liste, som er huller der trænger til at blive gjort noget ved, og som skal være sjovt. Sjovt både for Emma og for mig, hvis jeg synes det er sjovt er der en stor sandsynlighed for at hun også synes det er sjovt.
På listen stod:
  • Stillingsskifte (dæk-stå, sid-stå(for at få hende til at stå i en position hvor hun kan komme ordentligt i sid eller i dæk), stå-sid(med bagud bevægelse), stå-dæk) Selvfølgelig ikke trænet oven i hinanden, men adskildt af andre øvelser. Belønning var freesbee ud i vandet bag hende, som også fik hende til ikke at gå for langt frem. Jeg fik ikke noget flow iøvelserne, men jeg var glad, og det var Emma uden tvivl også.
  • Indkald med stå, først et par gange hvor hun bare skulle løbe forbi mig.. så lidt galop på stranden for at få hende til at reagere på signalet, det går rigtig godt på stranden, jeg tror hun synes det er sjovt at bremse i sand. Mens jeg til træningen i går hos Charlotte tror hun var mere forsigtig, måske fordi der er filttæpper på der og hun føler sig usikker på underlaget.
  • Fri ved fod, ompærksomt følge, første øvelse, fra P-pladsen til stranden, hvor hun VIRKELIG gerne vil løbe afsted på stranden efter at have ventet i 3 timer i bilen på at jeg blev færdig med at arbejde. Det gik rigtig godt, desværre havde hun ikke snor på og kunne belønne sig selv efter 30 meter, ved at jage en måge som lokkede ude i vandet. Senere blev det til nogle 2 skridts øvelser bagud.
  • Så øvede vi fremsending, Emma skal lære at løbe i lige linje frem indtil hun får anden kommando. Jeg gjorde forsøg med to metoder, den ene var et target, med kommandoen frem. Den anden var kommandoen frem og når hun galoperede lige frem ville jeg kaste bolden ud foran hende.. jeg tror jeg skal sætte kriteriet til en lavere afstand og holde fast i begge metoder. Jeg skal bruge øvelsen til apporteringsprøven hvor hun skal løbe ud i 60 meter fra mig og få færden fra to duer som skal apporteres.
  • Holde fast på freesbee efter at hun er kommet op af vandet med den. Hvis hun slipper den får hun den i munden og skal gå i plads med den, samt støtte når hun kommer op af vandet til at aflevere uden at ryste sig først. Dette skal også bruges til apporteringsprøven hvor hun skal apportere due fra vand(eller and, er ikke helt sikker), men i hvert fald må den ikke smides for at hunden skal ryste sig, derfor skal hun øve at gå direkte fra vand til plads og aflevere. Hvis hun gør det er der ruskeleg med freesbeen og ny hentning i vandet.

Så var vores 40 minutter også gået, og vi nåede at hilse på en lille lavbenet hund i flexline :)

Kommentarer

Populære opslag