Fællestræning i Jersie den 12. februar 2009

Bare det snart var sommer igen :)




Vi var fire til træning i Jersie, Anette med Tanja, Gitte med Era, Knud med Mindi og Jeg kom med Emma.


Vi startede med en fællesdæk, jeg havde planlagt bare at øve at hun skulle lægge sig, blive liggende, og det skulle vi gentage et par gange, det gik rigtig godt, men der var heller ingen forstyrrelser fra de andre hundeførere eller hunde. Vi nåede op på 5 meter 30 sekunder og klikke når jeg var kommet ind. Det var rigtig godt.

Fællessid ville jeg træne som i mandags, men der var rigtig meget uro i geleddet, så hun sad meget og kiggede både til højre og venstre hvor der blev klikket og gået frem og tilbage, det er for meget for hende endnu, fremover skal hun sidde yderst og med stor afstand til den ved siden af. Der sker alt for meget til at hun kan slappe nok af til bare at fokusere på mig. Vi nåede op på 3 sekunders opmærksomhed før hun kiggede væk.


Fri ved fod, der stod den på to-skridts øvelser, hvor jeg først gik lige ud, stoppede og så lavede øvelsen. Det gjorde jeg fordi hun egentlig laver øvelserne rigtig pænt, så vi er klar til at få et element mere på, og se om hun kan gå direkte fra et stop over i en to skridts øvelse. Det gik rigtig godt efter de første 2 gentagelser hvor hun lige skulle finde ud af hvad jeg gerne ville have af hende.. næste gang kunne jeg jo starte med to skridts øvelsen og derefter sætte den sammen med fremad gå, så jeg fik bygget det lidt op. På samme måde trænede vi omkring, højre om og venstre om. Det gik rigtig fint, men sneen var lidt spændende til tider så hun skulle lige have lidt hjælp til at huske hvad vi havde gang i.

Positioner under gang, jeg fandt ud af i mandags at det især var sid vi har problemer med. Derfor var det den position jeg ville træne i dag. Jeg trænede den på samme måde som vi arbejdede med positionerne i mandags, først med løb og håndsignal, så uden håndsignal, dernæst i andre bevægelses retninger, bagud, sidelæns, dreje rund om mig selv, for overbøjet baglæns osv. Det gik fint nok.

Apport, udlagt af Anette, hvor Emma skulle løbe fra kegle til apportbukken og så løb jeg baglæns til hun havde fået apporten, så stod jeg stille og så galoperede hun til mig. Vi øvede også opsamling af apporten, hvor jeg står bagved Emma, vi nåede op på 2 meter til apport hvor hun stadig to den bag fra.

Feltet fik vi øvet, det gik nogenlunde, hvilket jeg er rigtig godt tilfreds med, da vores target er samme farve som sne.. Vi øvede fra forskellige sider med eller uden target.. da hun ikke rammer midten hver gang tror jeg vi går for hurtigt frem.. den sidste gang snuste hun desværre så jeg stoppede øvelsen for sent :(.
Så gik vi i gang med jagtøvelserne:
Indkald på fløjt, jeg gik for hurtigt frem, så jeg skiftede hurtigt taktik og startede med at sætte hende af foran mig og så fløjte hende ind, så hun kunne se mig, langsomt begyndte jeg at fløjte efter at jeg havde vendt mig lidt. så stilede jeg mig helt med ryggen til, og så stilede jeg mig endelig på den anden side af buskene og kaldte ind med fløjte.
Så var der sid på fløjte signal.. jeg ville gerne have hende til at stå med ryggen til mig, og det gik fint nok.

Så trænede vi lige med dummys, først frit søg hvor jeg havde lagt dem ud uden at hun så dem, det gik fint med alle tre. Så "trampejagt", der var en af dummyerne der gav lidt problemmer, så jeg besluttede at hun var træt, så vi gik ned og pakkede sammen og kørte hjem i varmen. :)

Kommentarer

Populære opslag