Træning, træning og træning...

Sikke en weekend, vi havde en skøn tur til London med min familie, jeg savnede Emma og Balder som var blevet placeret hos nogle ganske kompetente hundesittere :) Balder er stadig i pasningsordning, da jeg skal til kursus 3. weekend i februar hos Charlotte Lyngholm... nøj jeg glæder mig, jeg har lige besvaret en masse spørgsmål fra Helle Damkjær som skal holde kurset.

Da jeg kom hjem fra London tog jeg på arbejde, dagen efter kunne jeg bare ikke vente med at lave noget med Emma. Så Rune hentede hende hos min svigermor, så jeg kunne tage op og besøge hvalpeholdstræneren Eva som er rigtig sød og vi deler holdning til træning og opdragelse, vi fik en fantastisk modtagelse og fik lov at være med på hvalpeholdet og jeg scorede lidt blærepoint fordi jeg fik lov at vise lidt med Emma. Jeg var positivt overrasket over hvor godt vores samarbejde fungerede til trodsfor at vi ikke havde trænet sammen siden onsdag eftermiddag.
Bagefter stod den på træning i Glumsø, med Gitte. I dag skulle vi ned på marken, sidst var vi i kravlegården, vi skulle lave lydighedstræning på vej derned, men Emma var allesteder og gik mildest talt rigtig grimt..Nede på marken gik det straks meget bedre, den første dummy fandt hun ikke fordi vi har trænet meget med afstand (men ikke siden onsdag), så hun løb forbi og kom ikke på sporet af den, den blev kastet igen og hun fik den og kom hjem med den med det samme. Vi fik en tur mere der gik rigtig fint og så skulle vi lege trampejagt. Vi gik frem med hundene og en masse dummys blev kastet mens vi gik og vi skulle få hundene til at holde øje med dem. Det gik ikke rigtig godt med Emma, men jeg tror faktisk at hun til sidst begyndte at fange ideen i det. Så skulle vi sende hundene ud i frit søg, der må vi ikke vise hundene at vi ved hvor dummyerne ligger, for det gør vi jo ikke i en rigtig konkurrence. Emma fik lov at hente to apporter og hun arbejdede rigtig godt, med et langt udløb og et godt søg på tilbagevejen, hun holdt sig i området hvor dummyerne var blevet kastet og kom hjem med en første gang, anden gang skulle hun hjælpes lidt. Det var alt vi nåede i den træning. Næste søndag er der ingen træning for de apporterende jagthunde, kun for de stående.. Så der har vi fri til evt. at træne i Jersie eller et andet sted.

Mandag stod den på træning hos Charlotte, Emma var max frisk og oppe på beatet for hun havde ikke fået nogen lang tur den dag. Det gik også vældig fint, jeg skal stadig arbejde med positioner under gang fordi Emma har lært rækkefølgen og hun husker DÆLME godt! :) Så nu skal hun altså lære at høre efter og gætte mindre, det samme gælder i stillingsskifte. Jeg valgte at arbejde med sid-stå fordi den er grundlaget for en god stå-sid. Emma har haft tendens til at strække bagbenene så meget at vægten ligger på forparten, og så er det MEGET sværere for hende at gå baglæns ned i en sid fra stå.
Vi fik også lavet fremsending, først med vores tallerken, som jeg skal have sat noget antiglid nedenunder inden det bliver en leg for hende at skubbe den foran sig. Bagefter tog vi en omgang hvor hun skulle ud i feltet uden tallerken, det gik også rigtig godt. Godt tempo, god placering.
Apporten skulle også trænes, jeg har i øjeblikket særlig fokus på optaget, vi er nu oppe på 2 meter hvis jeg lægger den lige foran hende og hun skal rundt om den. Charlotte anbefalede at jeg lagde den ud som hvis det var til en dirigeret apport og så stillede hende som om hun var på vej ud til den, så det kommer til at hænge sammen for hende, hvad det skal bruges til.
Fællesøvelserne har jeg bestemt mig for skal indlæres forfra, det vil sige, ingen fællesøvelser ude før de sidder i "skabet" herhjemme. Så må jeg lave noget stillingsskifte eller noget andet træning med hende i stedet for. Fællesdækken vil jeg have hendes hoved mellem forpoterne, ikke på den ene, eller ude til den ene side, lige i mellem, lyden bliver "Sleep", det lyder ikke som noget andet signal, da vores sid hedder "Op". Jeg vil have en anden kommando end jeg bruger til stillingsskifte, indkald, osv. som er "ned".
Vi fik også øvet en næseprøve som Emma klarede rigtig flot, efter en halv knaldapport (hvor kom det nu fra??) Det er nok det pæneste søg hun har lavet til dato, hun gik kun en forbi og gik direkte tilbage til den rigtige med snuden og samlede op, flot aflevering, lidt langsomt tilbageløb.
Indkaldet gik fint nok og så var det på tide at komme videre på arbejde.. en rigtig god gang træning. I morgen går det løs i Jersie med en masse nye hunde, det glæder vi os til, på fredag kommer der endnu flere nye hunde, hvor er det dejligt. :0)

Kommentarer

Populære opslag