Sådan en lille prøve prøve kan man også lære RIGTIG meget af..

Jup jup.. Så var vi inviteret til prøve i Ringsted, Paul som hovedarrangør, Jeg var dommer i klasse 1, Conni min super på dupperne ringsekretær, og også dommer for klasse 3.
Jeg havde valgt at teste Emmas modenhed og form i en klasse 3, fordi jeg synes det går rigtig godt med træningen, også træning af fællesøvelserne.
Først havde vi fællesdæk, 3 minutter og 20 meter, ikke noget med skjul, Emma lå meget uroligt, måske fordi hun lå med måsen op af teltet som blafrede lidt i vinden. Efter ca 1½ min. begyndte hun at pive, jeg prøvede at bevæge mig lidt, og jeg tror det hjalp.
Fællessid, var 1 min og også ude på 20 meter, Megan fulgte med Paul med det samme, Emma blev siddende lidt og lagde sig efter ca 10 sek.. Hun begyndte atter at pive, da jeg hørte det tænkte jeg "gå nu tilbage til din hund", "du skal støtte din hund, afbryd nu øvelsen", "Det er synd for din artige hund, at du tvinger den til at ligge der, gå nu tilbage!!", og så sagde Conni at det ene minut var gået, jeg er faktisk en smule skuffet, men fremskridt at jeg tænkte de rigtige tanker, næste skridt er så at GØRE DET JEG TÆNKER! :)
Fri ved fod, så pænt ud på vidoen, men NØJ! en masse skæve pladser i alle afslutninger i alm. gang, måske går jeg for hurtigt?? Vi trænede en masse på stedet højre om og på stedet omkring hertil morgen, jeg håber det kan ses i næste weekend. Emma skubbede også en del, det kan man ikke se på videoen, men der var et par gange hvor jeg var ved at vælte. Jeg er blevet rigtig godt tilfreds med vores venstre vendinger, det har hjulpet at jeg drejer min højre fod først, istedet for den venstre.for det giver vist Emma et signal om at der sker noget, desuden begynder min krop også at dreje, og Emma får derved endnu et signal om at der skal ske noget andet. :)
Vores to skridt bagud var noget rod, det skal jeg til at øve uden hund, altså alle to-skridts øvelserne, så de er lige lange og jeg ender det samme sted. vores to skridt til højre synes jeg ser rigtig godt ud, i hvert fald oppe fra, vores to skridt til venstre, er ikke på plads endnu.
Stillingsskiftet, tog jeg kun på verbalkommando, jeg har trænet begge dele. Hun fik en ekstra sid kommando i første skifte, fordi hun var lidt uopmærksom, ellers gik det fint, hun rykkede en smule i stå-dæk og en del mere i stå-sid. Det virkede som om hun blev mere opmærksom af at jeg brugte verbale kommandoer, som om hun vidste at hun skulle fokusere mere på mig for at kunne tage dem. Ved den sidste dækkommando logrer hun faktisk med halen!! Det var lige det jeg ønskede mig! Fed oplevelse.
Dirrigeret apport, efter lidt snak om hvornår hund og fører skal til kegle, gik Emma og jeg vores flotteste fri ved fod til keglen nogensinde! Hvorfor? fordi jeg gik langsomt, der er ingen grund til at spurte derud, der er ikke særlig langt, og der kommer både vending og stop efter 5 meter, og hun står lige bag keglen, super lækkert. Hun tager fint min dirigering (Den hund kender bare den øvelse!) og kommer i galop indtil 2½ meter før mig (øv.. men dog galaop og direkte hen til mig! :D)
Springapport, endnu en fed øvelse for Emma, kunne godt tænke mig at alt det med apport lå spredt, da hun nærmest ser det som en belønning, og det er fjollet med to gange SUPER sjove øvelser efter hinanden. Jeg sagde endda "apport", plejer at sige "taden" men hun var lige glad, det hun havde fået sin spring kommando hørte hun ikke et hak mere :)
Stå sid dæk under gang, gik helt fint, dog syntes hun lige hun skulle snuse lidt under sidden, men ellers fint nok, dejligt at hun bare tager kommandoerne uden bøvl.
Indkald fra dæk med stå. Ja, den sidder bare ikke i skabet endnu, og det vidste jeg egentlig godt, men den skulle alligevel prøves, så det blev et nul, og ud og træne den noget mere :) min hund skal lære at stoppe, og at det er sjovt :) mere freesbee leg der. :)
Fremsending med dæk i feltet. Hun er så skarp, jeg havde lagt feltet på skrå for at se om hun kunne, og Conni lod det ligge, der var MASSER af kegler og markeringstoppe, men efter en forkommando hvor hun lige skanner hvad der er foran hende ud i en 20-40 meters afstand, kigger hun på mig, som signal til at hun gerne vil have lov at løbe, og så ved jeg at hun har set det. Så hun stormer ud, desværre er det stadig lidt for abstrakt for hende at finde midten, så der skal jeg til at være lidt skrappere til træning, med kun at belønne når hun stor med forpoterne i centrum af firkanten, ikke ude til siderne. hun tager fint dækkommandoen, og kommer på vores "nye" indkald, "Emma", hvilket jeg også skal bruge i inkald med stå.
Næseprøven, gik også helt fint, hun er dog uhyggelig sikker, og nummer to hun snuser til samler hun op og kommer i galop mod mig (juhu), hun ruller den dog en smule i munden, men uden at tygge i den :)
Rgtig fin dag, og vi er ikke klar til en LP3, får fællessid, fællesdæk og indkald med stå er på niveau med de andre øvelser :), det er meget sjovere at gå ind i ringen og glæde sig til det hele, end at være usikker på noget af det man skal! :) det gælder både hund og fører :)

Så nu har jeg skrevet til Merete Iwers at vi gerne vil stille op i LP2 begge dage i Hedensted :) Og sikke en fest det bliver med alle de øvelser vi bare KAN! :)

Kommentarer

Populære opslag