Det går frem og tilbage, op og ned..


Emma med sin præmie efter afslutningen i agilityklubben i Ledøje den 14. juni..

En masse er sket siden den seneste opdatering.. vi fik solgt huset, vi flyttede til Jystrup (med deraf mere transporttid alle vegne hen), vi var til agilityafslutning, vi har holdt en masse fester, og indimellem har vi passet vores jobs, vores knægt og vores familie. Nu står endnu en flytning for døren, tilbage til Ejby.

I aften var jeg til træning med Emma i Jersie, og det er egentlig det der får mig til at skrive dette indlæg. Først trænede jeg med min lillebrors hund, Nala, det gik ok, der var både positive træk (fælles sid) og mindre positive træk (apport)..
Dernæst blev det Emmas tur, hun er vant til "kedelige" lidt tørre godbidder, og i dag "arvede" hun resterne, pølser blandet med frolic, fra Nala. Hendes tændthed og begejstring holdt ca 4 minutter og så var hun i snuse-mode, ikke så slemt som andre, men bare ukoncentreret. Når jeg ser det, bliver jeg bare helt modløs og så er spiralen startet.. den ONDE spiral.. for så bliver Emma også en slags modløs og al gejst og præcision forsvinder ud af øvelser og deløvelser.

Min umiddelbare fornemmelse af Emmas (og sikkert også min) træningslyst lige nu er at det er "godt nok" at være familiehund og lave lidt "giv pote", agility, gå tur, blive klappet, tricks og have lydighed.. og samtidig er det ikke rigtig det jeg vil i hvert fald, jeg har bare rigtig svært ved at finde farten og præcisionen i vores arbejde. Jeg ved at det lyder bekendt, jeg troede jeg var "videre", det er jeg ikke, og jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg overvejer 3-4 muligheder: 

1) "Drop det lydighed på højt niveau, Emma gider alligevel ikke mere" (den indlysende: "Det er i hvert fald ikke mig som fører der er problemet" tanke), lad hende bare blive klappe/kæle hund. Mit eget svar til dette: TAG DIG SAMMEN og TAG DIT ANSVAR...Emma er KUN 2,5 år knap nok mentalt moden, hun skal IKKE pensioneres nu, slet ikke selvom føreren er en narhat!!!

2) Finde en alternativ lydighedstræner på højt niveau evt. et kursus, få lidt gejst gennem undervisning i "nye" træningsmetoder, ala Ekløf eller Johanna.

3) Lægge lydigheden på hylden, fokusere på noget "helt nyt".. DCH..brugshund..spor.

4) En kombination.. Vente med træning til jeg har mere "ro i mit liv", efter jeg kom tilbage fra min graviditet og fødsel har træningen ikke rigtigt fungeret, måske kan jeg slet ikke fokusere nok endnu, selvom jeg tror jeg kan. Jeg har RIGTIG mange bolde i luften: job, hus, barn, undervisning.. og Emma.. når der er kommet mere ro kan jeg lede efter noget undervisning/kurser og se om knisten og lysten er der igen?

Jeg var nærmest trist, da jeg kørte hjem i dag, egentlig mærkeligt og alligevel ikke, når noget kan gøre en rigtig glad, kan det også gøre en rigtig ked af det.. kærlighedens bagside er sorg.. og jeg har virkelig elsket lydighedstræning, når det ikke fungerer, når det ikke bare kører, så bliver man da lidt ked... 
Emma.. hende elsker jeg stadig.. nu har hun i en heeeel måned gået i haven der ikke er fuldt indhegnet hun er ikke stukket af EN eneste gang, heller ikke selvom harer og fasaner løber rundt og ud af haven.. men i dag da jeg gik tur med Gustav på den anden side af marken (som støder op til haven) kom hun hoppende som en anden ræv gennem kornet, for at komme hen til mig.. hun holder af at være sammen med mig, hun vil følge mig over alt. Jeg er sikker på, at jeg har større indflydelse på hende end jeg lige er klar over, det sætter jeg virkelig stor pris på, selvom det også gør at jeg smitter hende når jeg ikke er kampklar til en ordentlig omgang lydighedstræning.

Kommentarer

Populære opslag