Første (uofficielle) DcH prøve

Emma i springapport i DcH

Ja, så oprandt endelig dagen hvor vi fik lov at sætte vore ydmyge DKK ben i en DcH konkurrence.
Jeg var spændt, nervøs og glædede mig ret meget til i dag, følte mig ingenlunde overtrænet til dagen, i det vi i går i stedet for at træne DcH legede flyball (lidt useriøst måske, men det skulle prøves)..

Øvelserne som gennemføres langt mere selvstændigt af både hund og fører end i DKK, og derfor lidt en udfordring når man er vant til at få alt fortalt..
Inden øvelserne skulle testes, fik vi at vide hvilket nummer vi skulle starte som (nummer 3), og vi havde mulighed for at hilse på den flinke dommer, og lufte vores usikkerheder, og få at vide hvad vi kunne/skulle gøre i hvilke øvelser. Det var super godt, og jeg følte mig mere klar til prøven på den led.

Prøven blev delt op i etapper..
Første etappe var: fri ved fod, stå, sid, spring, fremsending. (først efter fremsending må hunden belønnes med leg og/eller mad.)
Anden etappe: dæk, apport, rundering. (Efter rundering må belønnes)
Tredje etappe: feltsøg

Al begyndelse er svær, her er pointene samt mine og dommerens kommentarer:

Fri ved fod: 7,8 (x2), første FOD fejl, var at give en pladskommando ved igangsætning, det havde jeg nok lige læst forbi, da jeg skimmede reglerne.. UPS, endvidere hang hun en smule ved løb, og derfor fik hun lige en ekstra kommando.. vupti.. 2,2 point trukket, ellers gik hun RIGTIG flot, og jeg kunne huske hele fri ved fod programmet uden ad, der er nemlig ikke nogen hjælp at hente undervejs.. :-/

Stå: 8,5 (x1), som en avanceret gammel klasse 1 stå. IGEN starter med pladskommando, hunden hænger lidt i opmarch, men står fint på signalet, mange sommerfugle i maven, selvom jeg VED at det her KAN Emma bare!! (så meget desto værre hvis hun ikke klarer den..)

Sid: 0 (x1), som stå, bare sid. Tja, Emma vælger at sidde på hug=står, = ja, tak og øvelsen slutter der. Jeg er overbevist om at jeg har fået mumlet mit signal, og derfor blev hun usikker.. (..muligvis også kombineret med at jeg SELV var lidt usikker på det hele ;-))

Spring: 9 (x1,5), som klasse 3, bare med et A-bræt som skal berøres på begge sider, OG hunden skal aflevere foran. Det gik fint, jeg var bare nødt til at give ekstra kommando ved afslutning, da hun var ved at løbe til venstre ben for at aflevere, hvilket er klogt nok, det trækker nemlig kun 1 point, det andet trækker 2.. :-) Meeen på sigt er det jo noget hun BARE skal gøre.

Fremsending 5 (x2), i det at jeg ikke får hende ned at ligge på de to signaler jeg har til det, afbrydes øvelsen efter at hun er kommet på højde med pælene, det er ellers gået rigtig godt til træning med denne øvelse, men der gik suuuper meget snus i den. Det skal også lige siges, at der ikke blev givet godbid før efter fremsendingen..hvilket har gjort Emma usikker på om hun nu har gjort det godt nok.. 

Så var der lige lidt pause, inden anden etappe, og vi fik lige lidt fif fra første runde.. eks. at man ikke må sige plads når man sætter i gang (STAKKELS HUNDSE!)...
Anden etape..:

Dæk: 10 (x1), som en slags mild elite, hunden dækkes fra gang, fører går i skjul i 2 minutter (tror jeg nok), fører går frem, kalder hunden ind foran og derefter i plads. JUHU max point, der er noget vi kan finde ud af :-), fører kunne holde sin mund, og nøj hvor føles det mærkeligt at bryde en SÅ nedgroet vane, kan ALTSÅ godt forstå Emma har svært ved at aflevere foran.. for hun har en lige så nedgroet vane med at aflevere til venstre for mig.. :-) Men det gik super.

Apport: 9 (x1,5), igen er jeg nødt til at give en "foran"kommando da jeg kan se hun sigter efter venstre ben. Ellers er der ikke så meget at sige til det.

Rundering: 8(x2,5), hun mister det tomme skjul, og vi får en god forklaring på hvornår det er en god ide at kalde sin hund rundt, til den ikke tomme skjul. Emma får fuld point for resten, flot runderet, flot fundet, flot vov.. tak til Paul for hjælpen til at få trænet det her meget med Emma :-)

Sidste étape

Feltsøg: Søget 6(x1), genstande 5(x2), Dette var i starten af vores DcH træning Emmas glans øvelse, men vi har nok hvilet for meget på laurbærene, for det er det IKKE mere.. Emma ledte efter rotter, tissede, fandt en genstand, ledte efter rotter, tissede igen og vupti, så var vi færdige med det feltsøg.. der skal lige lidt drift ind i denne øvelse..nej, der skal MEGET mere drift ind i denne øvelse! :-) Det kan vi bare gøre SÅ meget bedre det her! :-)

Vupti... 107,1 ud af 200 mulige (dog uden spor, som maksimalt giver 45 point).. :-)

Jeg håber vi bliver fundet egnede til at stille op til klubmesterskaberne den 13/11.. :-) NU SKAL DER TRÆNES!
Tante sur (var ikke sur, men ser sgu lidt knotten ud på det her billede) i fri ved fod med super læks ems!



Kommentarer

Populære opslag