Emmas første officielle DcH-prøve...og det står ganske klart hvor der kan hentes MAAANGE POINT

Så fik jeg i lørdags hentet dommersedler fra vores præstation forrige lørdag.. ikke så overraskende, men ganske tydeligt hvor vi virkelig kan hente MANGE point... SPOR!

1. Fri ved fod 10x2 OK (er ikke 100% tilfreds selv, men MEGET bedre end sidst, vi har virkelig fået styr på overgangen mellem gang og løb, FEDT! næste forbedringspunkt venstre vendinger i løb)

2. Stå 10x1 OK

3. Sid 10x1 OK

4. Dæk  9,5x1 Ex kom. ved afslutn. (Jeg giver Emma en ekstra "her", da hun har sat sig MEGET skævt, lidt dumt, men vi skal virkelig øve at komme ind og sidde pænt foran, om 2-3 år er jeg sikker på hun er Meget mere sikker i det :-))

5. Apport 10x1 OK (igen giver jeg ekstra kommando, da det ser ud som om hun skal til at gå i plads med apporten.. det trækker dommeren her dog ikke for)

6. Spring 9x1,5 Spring frem fra top (Emma rører ikke springbrættet på bagsiden, men er så ivrig at hun hopper fra toppen, mindre detalje, som nok kan løses ved træning (tror vi har trænet øvelsen ca 6 gange indenfor seneste halve år..) evt. arbejde med 2 on 2 off )

7. Fremadsending 8,5x2 skævt udløb, manglende kort pause før plads signal. ( JEG ER SÅÅÅÅ LYKKELIG for de her point.. hvilket nok er grunden til at jeg ikke to så meget pause, Emma er ikke særlig stærk i denne øvelse, og jeg overvejede faktisk at droppe den helt, så at hun overhovedet løber ud er jeg rigtig glad for.. næste mål er sikkert udløb, så det bliver lige og knap så søgende som denne gang.)

8. Rundering 8x2,5 Hund berører figurant (vel gjorde hun ej... men sådan er det bare, jeg skal træne Emma i at stoppe 2 meter før figurant, til prøver bliver det så 1 meter, men så er det tydeligt at hun IKKE rører figuranten! det er dumme point, når hun faktisk ikke rører figuranten til træning)

9. Sporsøg 3,5x3 Lille udslag på 1. langside, hund og fører ud af sporet på 2. knæk, tilrettevisning, meget usikre spor på 3. langside, henstill. til fører om at følge hunden ca 30 meter yderligere 2 udslag hvor hund er ud i fuld line. (Igen, jeg er rigtig glad for de point vi har fået i denne øvelse, samtidig er der VIRKELIG point at hente her.. vi smider i alt 30 point væk på sporet ud af i alt 50 point, Emma er MEGET usikker i mod/sidevind, så det er vi gået i stor træningslejr med!)
Genstande 3,6x1,5 1. genst. hund skraber på genst. 2. genst. hund skraber på genst. og samler op ingen point for det. (tja.. Emma har ikke skrabet derhjemme ej heller samlet op, så jeg tror det er konkurrenceiver som får hende til det, vi skal også træne på det..)

10. Frit søg 10x1 OK (her fik vi vist 6 ved øveprøven, hvilket siger noget om at hun ikke tisser i feltet JUHUuu!!! hendes søg var virkelig flot, men efter første genstand bliver hun MEGET usikker, men hun tisser ikke, jeg kommer med en MASSE opmuntring til hende ala "Emma, kom så, du kan jo godt" "jaaa Emma, du er god" osv...det virker og hun finder 2. genst. dog trækker det så meget at jeg har hjulpet hende at hun ikke får point for den, men kun den 1. genst.
Genstande 5x2 Ok til 1.genst. 2. genst. mistet pga for mange kommandoer

Ialt MAX 200 point (160 for en oprykning til A-prøve, man skal have 2 på et år for at få oprykningen) Vi fik 150,9 point, hvilket jeg er SUPER stolt over, vi har kun trænet DcH i et år, der er SÅ mange nye regler og øvelser se min forrige blog... Hvis vi får bare nogenlunde styr på spooret, genstande og figurant, så har vi snildt til en oprykning!

Vi blev nummer 8 ud af 16 til prøven, nummer 7 var min træner.. dog havde han knap 10 point mere end mig.. vi slår dem klart på stuedressur, tilgengæld får han max point i alt andet ;-)) Vi skal nok få dig Paw ;-)
Efter nytår skal jeg ikke længere have Paw som instruktør, desværre, synes det har været rigtig rart og godt, super god stemning på holdet, hvor jeg endelig føler at jeg har lært de andre at kende... Enten skal jeg have Ulrik eller Mette til næste år, det finder jeg ud af i næste weekend.. fra 3 december er der pause fra fællestræningen indtil den 7. januar, så vi har god tid til selv at sørge for at få trænet en masse spor og frit søg, med langsomt stigende sværhedsgrad.

Lidt statestik for pointene:
Stuedressurøvelser (1-7) mister vi samlet 5 point på....
Rundering mister vi 5 point på....
Sporet mister vi samlet 29,1 point på....
Fritsøg mister vi samlet 10 point på....

ERGO... den står i STOR stil på træning af spor og frit søg frem mod foråret hvor jeg glæder mig til at gå til prøve med Emma igen, og få endnu mere erfaring i denne fede sport!! :-) Jeg nyder at se alt den drift der er gemt i min fantastiske hund, og se hende knokle måsen ud af pelsen med logrende hale for at vi sammen kan holde fest med hoppe og fiskedunser i rige mål! :-D

Jeg synes bestemt at jeg formåede at leve op til træningsmålet, Emma indtog positionerne, men jeg kan godt afsløre at der blev pustet og spyttet lidt, for at gøre sid-signalet MEGET tydeligt, pointene var ikke så vigtige, ikke før prøven var overstået prøvede jeg at gætte vores point, og jeg var ret tæt på de 150, dog var jeg MEGET usikker på hvad vores spor kunne indbringe, da jeg ikke har prøvet at blive vurderet på det tidligere :-)

Jeg glæder mig til at træne meget mere DcH og til at komme til prøver i hele 2012, og det er DEJLIG billigt, kun 75 kr. per prøve... luksus.. :-)
God træningsvind derude, er der nogle som vil vide mere om DcH er I velkomne til at spørge...

Kommentarer

Populære opslag