Nøøøj hvor har jeg lært meget i dag..

Smuk start på dagen, vejret kunne IKKE have været smukkere :-D

Så kom dagen for vores første prøve på udebane, jeg følte mig klar, men ved at vi er midt i at træne nogle ting op.. feltsøg er vi eks. startet HELT forfra på.. sporet er slet heller ikke på plads endnu, rundering har også sine faldgrubber, og fremadsendelsen er heller ikke stabil..
Alligevel følte jeg mig ganske optimistisk, især efter en super præstation til vores klubmesterskaber i efteråret, der gik meget bedre end forventet..


Her er så tallene fra dagens prøve..Den vakse læser, vil straks kunne se at det ikke er helt så fantastisk endda.. især nuller er dyre i denne sportsgren.. og sporet er ikke SPOR imponerende..men en ting er tal, en anden ting er hvad der faktisk skete derude.. ;-)

Vi startede på sporet, ligesom jeg gerne ville, vejret var som jeg gerne ville have det... underlaget... øhm.. det var IKKE som jeg gerne ville have det (langhåret græsmark med masser af vand... OG MUS!!!), men sådan er det.. man må træne til alle forhold, og jeg tænkte at det kunne være Emma ville overraske mig..

Da det bliver min tur har jeg luret at det er U-spor,  altså spor som går frem knækker og knækker igen til samme side, så ved man da så meget... jeg får sagt at Emma dækker af ved genstandene, og vi går frem og tager os GOD tid til starten, præcis som jeg skrev på huskelisten i går, jeg koncenrerer mig og fokuserer på pinden forenden af første ben, og sætter Emma på sporet da hun virker rolig men klar på at komme i gang, hun går roligt og fornuftigt frem, er ikke gået i mussejagtmode endnu.. hun stopper op, jeg gør intet, hun kigger på mig, jeg gør stadig intet og hun går videre et par meter og lægger sig nervøst ned og logrer, første genstand er i hus, hun skrabede ikke på den hun duttede ikke på den, hun lagde sig bare PRÆCIS som vi har øvet!! :-D derfra begynder hun at cirkle en del.. og jeg har pludselig slet ikke styr på hvor sporet er, Emma er nu gået i mussejagtmode, og cirkler bare rundt, dommeren kommer med en henstilling til mig, min hund skal ud og arbejde i fuld line.. jo tak, det kan han sagtens sige.. dumme mus!!... jeg forsøger at få Emma på igen, men hun er i mussemode og trækker os ud over knækket, vi bliver kaldt tilbage og får anvist sporet, Emma cirkler forsat rundt trods gentagende ekstra kommandoer fra min side i let og lyst toneleje, jeg vil SÅ gerne have anden genstand.. Emma, hun vil bare finde mus.. så midt på 3. ben gider dommeren ikke se mere, og vi får et "ja tak" ca 15 meter fra genstanden...øv bøv, men er gooooodt tilfreds med hendes præstation i det underlag uden guffer, og jeg tror det kan betale sig at træne med færre guffer og flere genstande, så hun lærer at dem er der masser af og de giver godbidder og MASSER af ros.. 

Så tilbage til pladsen
Jeg fik taget Emma ud af bilen ALT for tidligt, har stadig lidt svært ved at vurdere hvor hurtigt/langsomt forskellige øvelser i DcH tager.. og det kan også variere meget, for hvis nogle bliver afbrudt midt i alle øvelser med det samme er de færdige efter 5 minutter, hvis man bruger al den tid man har kan det nemt tage 3 gange så lang tid.. og så skal man jo vide hvor mange der er foran en..
Non the less.. i gang med fri ved fod, jeg kom sådan til at tænke på et DM i DKK i Ølstykke med Sif tilbage i... for mange år siden.... hvor der var lidt højt græs.. det viste sig at det græs vi havde gået spor i, ligesom lagde stilen for det græs som var til alle øvelserne... det er lidt tricky at gå fri ved fod og kigge 3 meter frem og se glad og stolt ud når man føler at man er ved at stå på røven... og det synes Emma også, så hun måtte have 3 ekstra kommandoer undervejs i fri ved fod, og de er IKKE gratis.. suk.. tilgengæld duftede der fantastisk af mus!! SUUUK!!! igen, alt har en årsag, og vi skal bare træne endnu mere på vores langgræs mark som vi heldigvis har tæt på her, ud og gå fri ved fod, finde en teknik hvor fører kan gå sikkert og se stolt og glad ud uden at føle at hun falder på røv og albuer ;-)

Fremsendingen skulle foregå ud over noget semi-krat, det har jeg nok lidt glemt at træne Emma i, så hun løber ud som var det til et søg, alt for meget til højre og.. "ja tak"... dumt, jeg kunne muligvis have dækket hende lidt derude og fået en smule for afdækning og indkaldet.. så fik jeg også lært noget, jeg følte mig bare ret sikker på at hun ville klare den fremsending i dag, synes faktisk den er gået godt når jeg har trænet hende.. men ak..den skal trænes endnu mere altså og igen.. ned på den langgræssede mark..

Apporten, gik fint, jeg kunne dog personligt godt tænke mig en hund som virkede lidt mere afleveringsglad, men tror det er noget med Emmas forsigtige sind..man STORMER ikke bare ind i hovedet på sin fører..så det skal jeg have lært hende... på et tidspunkt, kan godt afsløre at det måske ikke står øverst på vores liste endnu..

Så kom turen til det frie søg, som jeg har et MEGET anspændt forhold til, det i sig selv er RIGTIG dumt, for det er jo ikke noget som giver Emma et afslappet forhold til det.. pointene er RIGTIG RIGTIG RIGTIG pæne og dem kan jeg sagtens leve med, MEN, hendes måde at arbejde på og reagere på duer ikke.. første genstand er MEGA nice, hun kom dog lidt ud af feltet, men kom pænt ind da jeg kaldte på hende.. finder den "sværeste" genstand først, får afleveret rigtig pænt, jeg tager genstand vinker med den og roser hende med klap og lys stemme som opmuntring og sender hende igen.. hun søger ned mod samme sted hun røg ud før første genstand, sætter sig uden for feltet og skider :-((((( øv igen øv øv øv øv.... jeg får af dommeren lov at sende hende igen og tage lorten bagefter, og får hende ind i feltet og søge og hun søger lige så fint og finder anden genstand som jeg dog ikke i første omgang anerkender som genstand (det ligner en gummisål), Emma taber så genstanden og fra DKK ved jeg at der jo ikke er noget at gøre, så jeg samler den op... i DcH skal hunden selv samle op så får man lidt ekstra alligevel.. vi får vores point og jeg jubler ud og leger med Emma og giver dejlige guffer!!

Emma ryger i bilen med vandskål og bliver klappet mens jeg får lidt frokost..

Der er god pause til 3. afdeling af øvelserne som også er den hæftigste samling øvelser uden belønningsfelter... så jeg får lige en kop the med en anden fra vores klub, det er så super at være afsted sammen, så kan man heppe på hinanden og opmuntre og grine sammen, man får taget mavesurheden m.m. i opløbet på den måde..

Således følte jeg mig rigtig klar inden i til at give gas og hive en MASSE point hjem i de sidste øvelser som må siges at være vores stærkeste, sådan skulle det så ikke helt gå i dag.. ;-)
Ståøvelsen lever dog helt op til min forventning, omend Emma snuser noget til musseunderlaget i det jeg er på vej tilbage, jeg ser det ikke som et dæmpende signal, blot som uopmærksomhed fra en nu træt hund..
Dommeren prøver at stresse ved at gøre opmærksom på at næste øvelse er sit, samtidig med jeg sætter line på Emma.. men tænker inden i at han ikke skal ødelægge det for min hund ved at jappe os hurtigt til næste øvelse, Emma skal nå at føle at jeg er GODT tilfreds med hendes indsats..
I sit øvelsen sætter hun sig vist lidt langsomt, tror det var fordi jeg kom til at BRØØLE kommandoen til hende, af frygt for at jeg ikke sagde den tydeligt nok.. det behøver jeg nok ikke gøre i fremtiden.. :-o
Så er det dækøvelsen, og jeg har stadig en følelse af at det her går da godt, og jeg glæder mig til at få en god afslutning på dækøvelsen, det bliver der desværre ikke noget af, for Emma dækker ikke, og jeg kunne godt lure det ud af øjenkrogen.. ved ikke om hun er uopmærksom da jeg giver signalet eller hvad der har forvirret hende, men vi fik i hvert fald ikke lov at vise afslutningen på øvelsen.. øvbøv..

Springapporteringen her sørger jeg for at stille mig noget tættere på brættet, og det virker godt i forhold til at hun ikke synes at hun skal hoppe fra toppen, også da jeg kaster apporten er jeg DYGTIG til at lade den lande lige på den anden side af springbrættet, så der er ingen grund til at springe (ved egentlig ikke hvorfor de kalder det spring når hunden absolut ikke må springe!!!?? forhindringsapport eller kravleapport ville være mere på sin plads..) nå, hun sidder skævt ved sin afslutning og holder ikke 100% fast på apporten, dommeren ser dog at hun tygger, men ikke at hun sidder pivskævt, så vi bliver kun trukket for tyg.. (det der bør hedde apport ruller i munden)
Endelig tid til vores glansøvelse.. runderingen.. juhu, endelig skal Emma have belønning for alle de mange øvelser med noget sygt godt drift!!... Emma kommer FLOT ud til det tomme skjul og tilbage igen.. og da jeg så vil sende hende til figuranten får jeg vist stillet mig fjollet og hun ryger ind i busken hvor der er en lille sti, så jeg må give en ekstra kommando, for at få hende på ret spor.. hun bliver SÅ tændt at hun hopper op og skubber figuranten i brystkassen med BEGGE forpoter... så meget at jeg kan se figuranten vippe... åh åh... det må man altså ikke, så det skal trænes mere.. jeg har en ide til noget med at køre hende til flere tomme skjul OG så til figurant og afbryde hvis hun berører, så hun selvom hun er stresset skal stoppe ved figurant så hun ikke "kommer til" at blive for glad.. 

Det var dagens sidste øvelse for Emma.. jeg skulle øve mig i at se glad og stolt ud da jeg modtog vores karakterblad.. og det var IKKE nemt kan jeg godt hilse og sige.. men som I kan se herunder... jeg elsker stadig Emma VIRKELIG højt, jeg har masser af ideer til at arbejde videre med vores udfordringer og jeg er glad for at hun gider bruge en hel søndag sammen med sådan en fører som mig! :-D



Kommentarer

Populære opslag