Dagens prøve på hjemmebane i Herfølge

Så fik vi testet os på hjemmebane, målet var at bringe Emma glad så langt på sporet som muligt, og jeg havde forhåbninger om at fremsendingen skulle være mere overbevisende end de andre gange, hvor Emma har sigtet efter markeringspælene ude i siden...

Vi mødte kl. 7 og fik lov at være første hund i gruppen, det er IKKE yndlingstjansen skulle jeg hilse at sige, vi skulle starte med frit-søg og med runderingen.. det vidste jeg ikke lige om jeg havde en holdning til... prøven forløb således..

Frit søg: 7,0, genstande 7,6, Vi bliver trukket for at Emma skider i feltet, og at jeg skal hjælpe hende RIGTIG meget, der er ikke meget selvstændigt søgearbejde over hendes præstation, desværre.. Feltet lå på åben græs, og med alt det fremsending hun er blevet hjernevasket med, så mente hun bestemt at det måtte være den øvelse vi var i gang med, da hun erfarede at det var det ikke, så gik hun altså MEGET ned rent psykisk.. så meget at jeg vil tro at det også påvirkede hende da vi skulle til næste øvelse.. :-/

Rundering: 0, Emma kommer hverken ud til det tomme skjul ej heller til figuranten, jeg har en ide om at det er brændenælder som holder hende tilbage, og der skal eksperimenteres med potevoks som kur!

På dette tidspunkt er Emmas fører MEGET tæt på at pakke bilen og køre hjem! MEN jeg får husket mig selv på at de vigtigste øvelser godt kan nå at gå godt, og at det nok lige er værd at blive hængende! Jeg gør en ENORM indsats med godbidder småøvelser osv, inden vi går ned til stuedressuren, for Emma og jeg skal have vores humør og selvtillid op... LIGE NU!

Første øvelser i stuedressuren er:
Stå: 10, Emma står så fint så fint.. som hun plejer fristes jeg til at sige..
Sit: 0, Emma sætter sig ikke.. som hun plejer.. eller i hvert fald satte hun sig heller ikke i Fakse 1/4, jeg har ændret min kommando fra "op" til "sit" sitten tager hun uden problemer til træning med nyt signal, men det er altså ikke godt nok til en prøve endnu, endvidere har hun lige fået ros og jubel for at stå mindre end 30 sek. tidligere, jeg skal simpelthen have lidt forkommando på til prøverne, og så træne endnu mere på skiftet mellem stå, sid og dæk til træning.
Apport: 10, selvom der var en lille skævsidning foran.. tror Emma scorer sig til lidt bedre karakterer end vi har fortjent, men hun har altså også VÆLDIG dejlige hundeøjne..

Næste dommerhold på stuedressuren ligger meget tæt tidsmæssigt, så jeg vælger at holde Emma kørende højt med leg, ros og guffer mens vi venter.. og vi løøøber op til dommerholdet.
Øvelserne er:
Dæk: 10, Nydeligt, hun får her signalet "Dæk".. og det kan hun godt tage, selvom det også er nyt tidl. hed det "Ned"... flot ind og sidde foran, skønt skønt skønt! :-D meget glad fører kan gå videre til næste øvelse...
Spring: 9,6, En lille skævsidning efter springet, det er altså smadder irriterende det der spring, jeg vil bare gerne have 10 i det snart!!... vi må træne noget mere at sidde lige med apporten.

Så gik der en rum tid før det var vores tur igen, men jeg var kommet i godt humør igen efter vores ret triste start.. og tænkte at det sgu egentlig så meget pænt ud, bortset fra 0'et i sitten...
Efter 1,5 times venten kom sidste runde med stuedressurøvelser:

Fremadsend.: 9,5.. JUHU JUHU JUHU!!!... Emma løb snorlige frem, hun standser først på mit "DÆK"... og så går der LAAAAAAAAAAAAANG tid så lægger hun sig langsomt, derfor fradrag... kommer flot lige ind i indkaldet og jeg venter og venter og tager hende så i plads.. hold da kæft hvor er jeg glad, vi har kun trænet udløbet, ikke afdækning i sammenhæng, det har vi kun trænet seperat hvor jeg i øvrigt også hopper rundt med hende, så der er kæmpe jubel og fest, hellere få en tilrettevisning om at opføre sig mere afdæmpet, end at min hund bliver ked af prøver.

Fri ved fod: 9,2 ... en af dagens højrere karakterer i denne øvelse, så vidt jeg kunne forstå på de andre dernede, vi bliver helt korrekt trukket for at Emma hænger i en vending og at hun er langsom til at sætte sig ved første opstandsning..skal jeg øve at belønne mens hun sidder?? Jeg stormer ud i belønningsfeltet og propper min hund med godbidder, jeg er helt sikker på den godt kan lide det ;-)

Så er der sporet tilbage, det er sidst på dagen, det er blæst op, men jeg har en god mavefornemmelse (det har jeg altså også haft de andre gange vi har skulle gå spor til prøverne, så jeg lod mig ikke rive med af den, sagde bare til mig selv, hvis det går helt skidt må jeg rose os af sporet eller røre hende eller andet... :-)

Der gik ca 2 timer fra sidste stuedressurøvelse til vi var klar ved sporet, det så rigtig godt ud, lidt kortere korn end vi har trænet i herhjemme, meget stille medvind i starten af sporet pga levende hegn tæt på sporarealet.

Vi skulle på som nummer 3 hund derude, sporerne var endnu ikke lagt da vi var færdige med stuedressurøvelserne, og de skal ligge een time i B-klassen.

Der var en fiiin cykelsti på vej ud til sporet, Emma søgte meget overmod kornet, men jeg lod hende ikke gå den vej.. vi holdt os på stien, hun kunne tids nok få smag for kornet mente jeg.
Da det var ved at være vores tur, lammefodrede jeg Emma ud over marken, så hun ligesom vidste hvad der var i vente, hun var nede og snuse et par gange og det virkede helt fornuftigt..
Hun fik sporselen på ude ved sporet, og jeg tog en dyb indånding og pegede lige ned i det sidste fodspor før startpinden og sagde søge....
Og der skete miraklet, Emma SØGTE faktisk, næsen ned i hvert eneste fodspor, langsomt tempo, GOD rytme!... da vi var ca halvvejs ude af første ben begyndte hund dog at flakke en lille smule, og jeg mega roste hende når hun kom tilbage på sporet, hun fandt genstanden og STOD (og jeg har lært at her må man som fører lege stopleg, for ellers trækker dommeren for animering til dæk!)... Emma lagde sig lige så langsomt, og HVOR VAR DET BARE FEEEEDT!.... Videre ud af sporet, men det var svært, Emma var ude af sporet og tisse, så får man en henstilling om at hunden ikke må rense sig på sporet.. suk..
Vi misser første knæk.. desværre og får en anvisning af sporet (dem får man kun een af, nummer to betyder farvel og tak)... hun går flot derud af, ved 2. knæk er hun dog lidt ude til siderne, og jeg når liiiige at stoppe inden jeg går over andet knæk, jeg kan se at der ingen fodspor er hvor Emma står, og dommeren giver en henstilling om at Emma skal gå det spor som jeg anviser hende.. jeg anviser Emma at hun skal knække ned til venstre, og hun får FANDME gang i sit sporsøg igen, hold op hvor er jeg glad for at hun er sådan en fighter derinde!!.. hun løfter hovedet et par gange og når hun får næsen i fodsporerne roser jeg kraftigt, jeg kan skue den sidste genstand og hepper indvendigt for hver skridt hun tager... fremme ved sidste genstand efter noget der føles som 2,5 måned står hun igen... LÆÆÆÆÆNGE, og lægger sig endelig, hun kommer til at strejfe genstanden, men den søde dommer trækker ikke for det, og som han siger "jeg kan desværre kun give jer 4 for sporet, men I får 10 for genstandene".. dertil kan man jo bare svare:" JEG ER SÅ GLAD for 4 point, det er 3,8 point mere end vi plejer at få!!!", jeg jubler resten af dagen med armene MEGET MEGET MEGET højt over hovedet!!! :-D De andre spørger hvordan det er gået, og det er lidt syrealistisk at høre sig selv sige: "JEG FIK 4!!!!!!!!" og smile og føles sig lykkelig inden i.. men det er bare SÅ stor en sejr for Emma og mig, jeg ved at forholdene var optimale for os i dag, men det var sgu smukt at se alligevel, nu går der 1,5 måned før vi skal gå konkurrencespor igen. Der skal trænes på langsomt at gøre hendes spor lidt længere og vi skal træne på knæk i lette udgaver, og være MEGET opmærksomme på at Emma er med hele vejen!

I alt blev det til 136 point (nummer 23 ud af 44 hunde), vores KLART bedste resultat siden klubmesterskaberne, og klart vores ALLER BEDSTE PRØVE til dato, jeg håber at kunne skrive dette løbende resten af året under hver prøve evaluering! :-)



Kommentarer

Populære opslag