Årets sidste "rigtige" prøve

Hallo hvor skal vi hen du..
Så gik turen til Fakse, mit mål om ikke at træne fra mandag aften til søndag, gik faktisk nogenlunde, jeg måtte dog lige stille en lille slalom op i haven og lege lidt med det, men kun til pjat og pjank og spas!
Jeg kan ikke sige om det gjorde en forskel, jeg synes egentlig ikke hun virkede mere sikker eller mere tændt, så jeg tror ikke det er noget jeg vil gøre fremover for at få mere gang i hende, men det skader heller ikke i hvert fald. :-)
Tilgengæld brød jeg den regel som jeg lavede efter vores til dato dårligste prøve i Odense om ikke at have for meget om ørerne dagen før en prøve, i det jeg en smule modvilligt havde sagt ja til at fotografere til et bryllup ( kl. 14 til 24)... det er en lang dag, og man er konstant på, enten med kameraet foran øjet, eller på udkig efter motiver, eller klar til når nogen vil holde en tale eller andet.
Jeg kom derfor sent i seng, men valgte at det IKKE måtte påvirke mig :-)

Prøven forløb som følger..
På vej til prøven i bilen tænkte jeg, at vi i hvert fald ikke ville komme til at starte med sporet, og at jeg sikkert skulle være hund nummer et i gruppen, som jeg plejer, men at hvis det skulle være HELT optimalt, ville jeg gerne være midt i gruppen og starte med sporet, da det stadig var fugtigt efter nattens dug, og vinden stadig ikke eksisterende.

Vi kommer til parkeringspladsen, der er godt med biler da det er Sjællands Mesterskabet, og der 4 klasser som skal til prøve (A-B-C og Eliteklassen) i alt 106 tilmeldte ekvipager. Der er godt styr på det, vi får startnummer og et program som afslører at Emma og jeg ligger som hund nummer 7 i første gruppe, som skal starte på sporet!!? nøj, så kom der sommerfugle i maven, og en indre forventning stiger. Endnu større bliver den da jeg under informationen finder ud af at vi skal gå på stubmark, som jo er det vi primært har trænet på!!

Jeg får kigget lidt på sporerne og set et par stykker gå igennem, jeg går ned og gør Emma klar, der er et stykke stub man kan lege med genstande på så jeg får tændt hende lidt op inden vi går i gang.

Jeg går op på marken og ned mod vores spor, jeg gør Emma klar ud for den pind jeg har regnet mig frem til må være vores spor, Emma er lidt for meget i musseland, hvergang jeg bevæger min fod lidt får hun jagtører og stirrer ned i stubben.. DET ER IKKE EN MUS EMMA.. jeg siger ikke noget til hende, gider ikke diskuterer med hende, tror på at når jeg siger hvad vi SKAL lave skal hun nok glemme hvad hun IKKE skal lave :-)

Jeg synes, at jeg står LÆNGE og venter, og går ned mod dommer og sporlæggere, de siger at vi lige skal vente lidt så sporet er lige så modent som de andres har været.. suk, det er igen sådan noget man lige skal være opmærksom på som DcH menneske, vi venter på naturen, fært, vind m.m. har indflydelse på konkurrencerne og sådan er det bare.

Endelig skal vi i gang, jeg har bare SÅDAN glædet mig til at gå sporet med Emma, jeg synes at vores træning begynder at pege i retning af at Emma gerne vil gå spor og ved hvad det går ud på og hvad hun skal.
Dog er jeg på det tidspunkt en lille bitte bitte smule i tvivl om signalet til at gå spor vinder over lysten til at jage mus...
Min tvivl bliver gjort til skamme, Emma fløjter ud af sporet, hun går ca 10 cm fra sporet de første 10 meter og kommer så snorlige ned i sporet da jeg tydeligt kan se på halmen hvor sporlægger har gået. Hun finder første genstand som hun uden tøven samler op og afleverer, og kommer selv flot på igen.

Omkring første knæk bliver hun usikker, jeg holder igen og får en henstilling om ikke at holde min hund tilbage med linen.. pis, vi ryger over første knæk, jeg skulle altså have vist hende til venstre inden, nå.. vi får anvist sporet, og jeg holder igen Emma tilbage ved andet knæk hvor hun bare går videre.. :-( så øvelsen stoppes der.. hun virkede på andet ben meget usikker og gik en del med løftet hoved.. hun kunne vel ikke være træt? jeg tror at hun i forbindelse med første knæk fik et knæk og blev usikker på hvad nu når hun ikke selv havde fundet knækket...
Vi ender med 3,5 for sporet og 4 for første genstand. Jeg er rigtig rigtig godt tilfreds med det jeg så på første ben, MEN dette var et spor under optimale forhold (efter min vurdering), og så havde jeg faktisk forventet at hun kunne MERE end det hun viste. Jeg havde i hvert fald regnet med at vi ville få første knæk. Der var dog mange hunde som havde problemer med dette lette spor, og man kan altid have sine overvejelser om hvordan sporlæggeren har gået i knækket.. jeg har en spøg og skæmt ide om at de har lavet et hop i stedet for at gå rundt, men det er jo sådan set lige meget, der var hunde som fik gode karakterer på sporet, og det er i bund og grund et spørgsmål om at hundeføreren ikke har formået at træne sin hund godt nok! :-)

Da den værste skuffelse har lagt sig og jeg får overbevist mig selvom at det er okay, sidste prøve på Stevns gav kun 0,3 på sporet.. så kunne jeg sætte os op til næste dommerhold, Fremsending, Dæk, Rundering.. det passede mig egentlig okay.
Vi skulle ind hos en dommer som har ry for at holde mange pauser, og det passede også denne dag, således startede hun 30 minutter senere end de andre dommerhold, for at være sikker på at der var hundeførere nok til hende, det gjorde at der var prop ved hendes dommerhold og at man "stressede" lidt bagefter for at nå de sidste to dommerhold. Hun havde også aspirant med, det gør også at de gerne er dobbelt så lang tid om at votere som en alene dommer er.

Da det endelig var blevet vores tur, Emma havde fået en god lang pause, og jeg tog hende muligvis ud lidt for tidligt, men der var et stykke at gå fra bilen til arealet, så ville hellere være på den sikre side, end at stresse.
Jeg var MEGET spændt på den fremsending, vi havde jo trænet den mandag aften, og der så det smadder godt ud, men var også rolig for hun har lært at løbe ud, sommetider bliver det bare meget skævt.
Jeg gav hende klar signal, men hun virkede ikke helt som om hun forstod det.. tog linen af, kiggede ned i hækken som var ca. 10 meter bag den linje hun skulle nå ud til, sendte hende frem med arm og verbalt signal (træner lidt på at få armen væk, men når man er nervøs så gør man oftest som man plejer).. hun løb så FLOT LIGE og i galop, men så langsomt at jeg mente at kunne stoppe hende, da jeg var sikker på hun var forbi linjen gav jeg dæk signal, hun stopper promte og lægger sig, jeg tæller til 5 lidt hurtigt, kalder hende ind "Emmaher", hun sidder SNORLIGE foran mig, tæller igen til 5, "plads" (med lys let stemme), en rigtig flot plads! WOW.. det var SÅ PERFEKT! ligesom jeg gerne vil have det.. vi får 9 da dommerne mener at hun dækker langsomt!?? det er jo ikke en border collie.. nå, men i min verden har vi helt sikkert 10! det er sjældent jeg er uenig med dommerne og synes min karakter er for lav, oftest er det den anden vej, men her var jeg bare SÅ tilfreds med Emma..

Så videre til dækøvelsen, jeg ser på Emma og tænker da jeg tager linen af om hun overhovedet er klar over hvad vi skal nu... jeg begynder at gå og hun følger da med, jeg siger dæk og bliver kaldt tilbage da hun stopper, fra vores udgangsposition kan Emma se det tomme skjul, og jeg spekulerer på om hun har tænkt sine egne tanker om hvilken øvelse vi skulle til?? det bliver i hvert fald til 0 i dækken, det er lang tid siden vi ikke har lavet den til over 9.

Så til runderingen, som jo er hendes yndlingsøvelse! Så den føler jeg mig sikker på.. første skjul er teltet hun har set det, så jeg sender hende ud, hun løber direkte til venstre og vender rundt, jeg kalder hende hen (pyt med at miste det tomme skjul, der er 8 point endnu at hente) jeg sender hende ned mod figuranten, hun springer først gennem hækken og finder figuranten fra den anden side, figuranten ligger på maven med hovedet ned i et tæppe, Emma står LÆNGE før jeg hører hende, og der kommer mange bjæf, jeg bliver sendt derud og pludselig ophører hendes bjæf, da jeg kommer tættere på står Emma langt fra figuranten, og jeg får et ja tak, da jeg kommer hen til figuranten kommer Emma tilbage og gøer igen og jeg roser hende.. vi får 5 for runderingen, der ryger 2 fordi hun ikke tager det tomme skjul, 2 for at røre ved figuranten med snuden, og så ryger der nok en fordi hun forlader figuranten idet jeg går derud.. øv bøv, det er en DYYYR øvelse (faktor 2,5).. og det plejer at være vores glansnummer, mon Emma laver ged i den så hun kan få lov at træne den noget mere?... nå, et ønske til min træner er at få trænet utraditionelt rundering.. mærkelige figuranter (gerne nogle som er klædt ud, står på en stol, ligger under en stol, står på alle fire, har bare tæer what ever, alt muligt...)
Havde jeg ved dette dommerhold fået mine "normale" to 10-taller havde jeg fået en halv oprykning denne dag.. :-)

Næste dommerhold går lidt tjept, jeg når lige at sætte Emma i bilen og konkludere at der selvfølgelig er GOD plads ved næste dommerhold, da der er flaskehals ved den dommer vi lige har været inde ved.
Så tilbage og hente Emma, lufte hende godt af, for nu er det tid til frit søg..!

Første øvelse er dog sid, og jeg finder på at gentage det dommeren har sagt.. "Nå, Camilla, nu skal vi have en sid øvelse" ...mig: "En SID ØVELSE...okay" hi hi.. Og Emma sætter sig fint, dog kommenterer dommeren på at jeg er ved at træde min hund over tæerne og at nogle dommere måske vil tage det som en kropskommando, jeg er slet ikke med og må have ham til at vise mig 3 gange hvad han mener.. :-)
Så apportøvelsen, hun afslutter MEGA skævt, 30 cm til højre for mig.. dommeren siger noget om at det plejer hun vel ikke at gøre, og jeg siger at jeg i hvert fald har set det pænere :-)

Så til frit søg, sidst fik vi 10 og 9,5 for øvelsen der, det er dejligt for Emma da det er træer uden for meget beplantning så færten frit cirkulerer.. Jeg vælger den side hvor Emma løber ind i modvind, og sender hende midt fra siden.. hun løber ud til venstre, ud af feltet, rundt om feltet og jeg kalder hende ind i feltet, hun løber ind i midten og snuser, jeg klapper helt i og lader hende arbejde, først søger hun i et krat, så videre til det næste, hun er på vej væk, men vender om og løber tilbage, finder genstanden, jeg er helt stille, hun kommer ud, jeg roser, sender hende ind igen, hun løber direkte til det første krat finder genstanden som ruskes lidt (en gummihandske), afleverer og jeg får lov at belønne (en kæmpe frikadelle som hun har SÅ MEGET FORTJENT!!!!) pointene ved denne noget FLINKE dommer bliver: Sid :10, apport: 10, frit søg: 10 og genst. 9,5 (fratræk for rusk)

Emma op i bilen, mens jeg undersøger hvor meget tid vi har til næste og sidste dommerhold.. der er lidt bedre tid, men ikke meget, 4 hunde foran os, men den der FVF øvelse tager laaang tid, så der er vel 20-25 minutter til det er os, og Emma har brug for lige at hvile lidt.
Jeg står og spekulerer på hvordan jeg kan gøre FVF mere spiselig for hende, og tænker at på den lange bane er det helt forrykt, men til en enkelt prøve kan det måske være godt at rose lidt undervejs.
Da det er ved at være vores tur henter jeg Emma, laver nogle igangsætningsøvelser med hende, da jeg ofte taber hende helt fra start i FVF.. og belønner med trækkeleg, jeg får et flot tandmærke i min højre hånd, så hun er da i hvert fald tændt! :-)

Ind og hilse på dommeren "Hej min hund bakker i plads, jeg hedder Camilla"..
Vi gør klar til fri ved fod.. det går fint fra start, i første vending LANGT fra dommeren kommer der en forsigtigt "DYGTIIIIG" fra mig, vi går tilbage mod dommeren, siger ikke noget, nu begynder hun at hænge lidt, i vendingen forsvinder hun, hun får en pladskommando, det hjælper, min næse begynder at løbe og jeg giver en pladskommando mere, jeg forsøger at forkorte vores langsom gang da hun ofte går en del ned på den, også lidt i dag. Så endelig sidste omkring vending ved dommeren (mon det trykker hende!? gamle dage, starte med at stå foran Palle B. og lave omkring vending?) og så løb hvor hun følger fint med. Jeg har svært ved at orientere mig i forhold til pindene når jeg laver denne øvelse, men er ikke blevet trukket for det endnu, skulle jeg lave sjove forskellige FVF baner med Emma så hun vænner sig til at det er fedt når mor kæmper med geografien over banen? Vi får 8 meget flinke point for vores FVF, jeg synes selv at den ikke kunne give mere end 6,5-7,5... men okay..

Så er det Stå øvelsen, jeg gentager successen med at gentage dommeren.. og det fungerer fint.. 10

Så dagens sidste øvelse, springet, det går bare super flot, hun sidder lige både i aflevering og i pladsen, nydeligt, dejligt at slutte på.. 10 :-)
I alt 5 10 taller, et 9,5, et 9 tal, et 8 tal og resten taler vi ikke om i dag :-) men kan vi få en mere sikker rundering og især SPORET, så bliver det sgu helt acceptabelt, efteråret og vinteren skal bruges til sportræning!!

På torsdag står den på sportræning med Susanne igen, der skal især kigges på knæk kunne jeg tænke mig. :-) 









Kommentarer

Populære opslag