Den dygtige hundetræner...

..er den hundetræner som kan overskue detaljerne og rette sin træning ind efter dem!



Der var engang hvor jeg troede at hundetræning er simpelt.. beløn/forstærk ønsket adfærd, ignorere den uønskede... dernæst, sæt din hund i en situation hvor den kun kan lave succes.. ret simpelt ik!?

Joe.. men det kræver at man kender den ønskede adfærd RET specifikt OG at man kender sin hund i forhold til at vide hvad der kan forstyrre den.

I "alm" DKK lydighed kan det være forholdsvis let at flytte en øvelse ind i lette omgivelser, i DcH kan dette være noget svære, især når man tænker på feltsøg, rundering og spor.

Da jeg kørte hjem fra arbejde og kiggede udover markerne, tog jeg mig selv i at sidde og kigge på levende læhegn på marken og lure, hvor vinden vil danse og gøre det svære for hunden at gå spor. Dette er en del af den læring jeg har været nødt til at tilegne mig, så jeg ved når jeg lægger et spor, og senere når jeg går det med Emma, hvor jeg skal stå stille, have HELT ro på, hvis jeg stresser over at hun cirkler (og det gør man især når man ikke forstår hvorfor hunden der gik smukt før pludselig ryger rundt i cirkler) så smitter det især til en hund som Emma.. altså, som en dygtig hundefører har man overblikket over sporet, ved hvor der ligger godbidder, knæk, vindhuller og andre lurede ting.. visse ting kan det være svært at overskue, som eks. afledning på sporet.

Dejligt dejligt dejligt at jeg har masser af læring tilgode, selvom jeg må indrømme at det frustrere mig en smule at jeg ikke bare ved det hele, og at viden kommer til mig lidt i klumper, og aldrig før jeg selv er klar til at modtage den.

Ovenstående tror jeg egentlig at Susanne har forsøgt at lære mig flere gange, og sikkert også Vibeke! Først NU er det ved at være på plads.. og så skal det bruges :-)


Kommentarer

Populære opslag