Fantastisk formiddag

En træt hundepote som har været super dygtig

Så var det endelig tid til at mødes med Susanne igen. Hun havde sat os stævne i Albertslund, så det var i velkendte områder vi arbejdede i dag, måske ikke for Emma, men i hvert fald for mig :-)

Først en LANGT (200-300 meter) ligeud spor uden godbidder, kun med genstande. Området var nyklippet og nybadet græs med MASSER af mussehuller.
Mens Susanne lagde spor til Emma lagde jeg et LAANGT spor til Bastian.

Vi gik forholdsvis hurtigt Emmas spor. Emma var MEGET ivrig, hvilket jeg også synes er det jeg ser når jeg træner med hende. Hun fik fint færten og i rask tempo derudaf. Derfor gik hun over første genstand.. at kalde det gang er måske liiiige lidt en underdrivelse.. hun travede over første genstand!
Senere drillede mussehullerne, og jeg kunne se at det ikke var overspring fra sporet, men bare en distraktion (jo, der ER forskel)... så jeg gik forbi mussehullerne og satte hende på sporet igen og så gik hun rigtig flot derfra! Hun var MEGET engangeret når der kom en genstand, og hun kunne i den grad galopere tilbage til mig med dem! fedt fedt fedt!
Jeg skal variere hvordan hun får belønning, sommetider er det bare en godbid og verbal ros, og sommetider er det vild leg, men det skal ikke være vild lege hele tiden, da hun er MEGET glad for de genstande.. så vi nøjes med at variere det lidt.
Jeg observerede at jeg havde en tendens til at hive belønningen frem før hun var nået HELT hen til mig med genstanden, og så må hun jo gerne smide den... det skal bare ikke trænes ind som et mønster, så 19 ud af 20 gange kommer belønningen først når hun er kommet HELT hen til mig :-)
Masser af ros og leg til Emma efter sidste genstand, og så i snor og tilbage til bilen og få en tår vand, mens Bastian fik lov at gå det spor jeg havde lagt til ham. Det klarede han fint, men han var vist ikke i genstandshumør i dag :-) Det er meget tydeligt at han tænder mere på selve sporet end på noget andet, hvor Emma er langt mere fokuseret på genstandene. Vi snakkede lidt om "for at gøre føreren glad"-adfærd og "for at gøre sig selv(hunden) glad"-adfærd... Emma elsker gufferne, og finder genstandene så jeg bliver glad og giver guffer, mens sporet vist ikke siger hende SÅ meget, men der er blevet overført en del værdi fra genstandene til sporet ... Bastian.. han elsker bare sporet.. det med genstandene er vist sekundært.. i hvert fald var det i dag.

Sus viste hvordan man kan arbejde med hundens næse på en anden måde, her var det færtsøg, ret spændende og Emma var MEGET ivrig for at forsøge at regne ud hvad det var "snif" betød :-) Jeg synes hun kom ret tæt på at forstå det, og det synes jeg er meget godt, tror kun hun fik 10 minutter.

Så lagde Sus et knækspor, det var en rigtig god ide, jeg skal være TÆT på Emma, hun lod sig ikke røre af at jeg gik tæt på hende, hun arbejdede med iver og kraft, så det skal jeg lige prøve herhjemme også et par gange inden fredag.

Vi sluttede af med rundering, det er jo ikke noget jeg får trænet så meget da vi ikke deltager i træningen med resten af holdet i Herfølge for tiden, da jeg har sagt ja til en fast lørdags opgave.
Det gik ret godt, jeg havde sagt til Sus at jeg gerne ville have Emma til at arbejde på afstand, det blev taget meget bogstaveligt, og Sus gik over et åbent stykke ind i en anden remise og stillede sig. Emma ledte ved den remise vi stod ved, og vendte tilbage mod mig da hun ikke kunne finde Sus. Jeg ville ikke sige noget (det trækker nemlig VOLDSOMT til en prøve) så jeg strakte armen frem og hun kom ud og fik færten fra Sus' spor henover det åbne stykke og så kom der bjæf på, flot ind i krattet og finde Sus! VOV VOV VOV... !

Bagefter legede Emma og Sus med trækkeleg, og Sus anbefalede at jeg droppede godbidderne ved rundering og kørte med trækleg i stedet for.. vi lavede noget figurant arbejde hvor Emma stoppede så fint 0,5 meter før Sus.. også da Sus lagde sig ned holdt Emma GOD afstand på 1,5 meter!

Så var det slut med træning og jeg kan da lige love for at min hund er TRÆT!
Lektien til på fredag hvor vi skal træne sammen igen er:
Et laaaaangt spor, uden guffer (medmindre der er en tydelig forstyrrelse ala mussehuller), ingen knæk, variere belønningen undervejs, hvis hun fløjter fra side til side, så hal hende lidt ind og giv løs line igen når hun går pænt i sporet.
Træne knæk, uden guffer i sporet, genstande EFTER knæk eller evt. stop hende 2 meter efter knækket og belønne når hun har taget knækket. Korte sider.

Da vi kom hjem gik hun omkuld med det samme mens jeg fotograferede en smuuuk gravid kvinde. Alt i alt en fantastisk formiddag..

Herunder et par billeder af Emma som jeg bare elsker så højt, hendes tålmodighed med mig har tilsyneladende ingen grænser og jeg håber på at kunne gøre gengæld med en masse dejlige oplevelser!













Kommentarer

Anonym sagde…
Hej,
Er tilfældigt faldet over din blog for noget tid siden, og følger lidt med :-). Jeg træner selv hund, i Dch's C-klasse, så det er spændende at læse om andres træning. Både når det går godt, og når det går mindre godt. Det har i hvert fald fået mig til at kigge lidt indad, og se om jeg kan gøre noget anderledes. Ikke fordi det går specielt skidt (har fået oprykning i 4 ud af 4 prøver), men der er jo altid nogle uforklarlige hændelser. Altså lige indtil man gennemskuer hvad man gør forkert som træner... så er det ikke så uforklarligt alligevel. Her har din blog været en god inspiration, selv om vi kun træner spor til husbehov. Det store hit p.t. er feltsøg, så måske vil vi satse på eftersøgningstjenesten. Med job, lang transporttid og et barn med særlige behov skal vi nok ikke regne med at komme længere end til B-klassen, men det er også OK.
Glæder mig til at følge med i de næste afsnit :-)
PS: Bider lige tungen af mig selv, fordi jeg for 117. gang er kommet til at bruge "hér" når hunden skal videre fra en lækker snuseplet på gåturen. "Hér" er KUN til at få hunden til at sitte foran mig. Og det glemmer jeg bare på hver eneste tur, og derfor virker min "hér" ikke så godt. Dumme mig...
Hej Anonym, altid rart med kommentarer, selvom jeg tror de fleste bloggere skriver mest for at få tanker og handlinger ned og blive håndgribeligt, er det altid rart at andre også synes de kan få gavn af de lange smører! ;-)
Ja, der er altid noget at hente i mistede point, øvelser der ikke fungerer til træning, tænk alle de år jeg har trænet hund, uden at lære at jer er ALT for meget kontrolfreak, selvom jeg godt ved at jeg er det i andre aspekter af mit liv. :-)
Rigtig god træning.

Populære opslag