Når overskudet er der...

Jeg træner i storstil at tale med Emma via dæmpende signaler, at blive meget bedre til at læse hende så jeg kan støtte hende optimalt i hverdagen, til træning og til prøver.


...må frygten ikke tage over...

Pt går det fantastisk med vores sportræning, efter at jeg har arbejdet (og stadig arbejder) intenst på at forbedre mig som menneske og især som hundefører, samtidig med at vores træning bliver fulgt tæt af Susanne, er det virkelig begyndt at rykke, så meget at jeg er blevet bange for at ændre på det vi laver (kort sagt kriterierne)...
Det skal jeg ikke være, men der er en lille stemme i maven som siger, "uha, bare det ikke bliver ubehageligt ligesom i foråret... bare jeg ikke gør noget forkert... bare Emma ikke gør noget forkert... vi må hellere forsætte i samme "rille", så kan jeg bevare denne følelse af succes og glæde vi har ved at gå spor".

Dette er bare ikke sandt!

Det er nu, hvor jeg har troen på hende, hvor jeg kan se hun har modet og selvsikkerheden på sporet, at jeg skal hæve kriterierne, ikke hurtigt, jeg skal bruge den viden jeg har fået gennem sensommeren og efteråret, til stille og roligt gøre det svære for hende og for mig selv!

Det er i styrketiderne man skal øve sig på det svære, så når det svære kommer, så er det ikke så svært, for vi har prøvet det.
Lidt som når man i LP træner på noget som aldrig vil komme til at ske til prøverne, for så er prøverne jo det rene barnemad! :-) Vi er bare ikke HELT nået dertil med vores sportræning, men det er der jeg på sigt træner for at nå til... der hvor vi træner spor som er så svære så hun aldrig vil møde det til prøverne...

Samtidig med alt dette har Susanne rådet mig til at læse bogen "Control Unleashed", jeg har haft den stående på min hundebogshylde i mange år, men egentlig aldrig læst i den, for jeg mener jo selv jeg har styr på Emma når hun får snoren af.. men den bog handler om SÅ meget mere end at kunne STYRE sin hund.. den handler om relationen mellem hund og fører, om at give hunden selvtillid og fokus, lære den om håndtering af pres fra fremmede hunde, trænings- og konkurrencemiljøer samt mennesker vores hund møder i dagligdagen.
Den handler om at elske sin hund så meget at man er villig til at åbne sig, forbinde til den og forstå hvad der foregår inden i kroppen på den, og det er vel egentlig det mindste man som hundefører kan gøre når man har "tvunget" den ind i et teamsamarbejde! ...hvilket er det næste, med bogen i hånden, ånden og handling kan du få din hund til at ønske sig at samarbejde med dig, fordi den stoler på den, fordi det har du lært den at den kan stole på dig!...

HVORFOR HULEN HAR JEG IKKE LÆST DENNE HER BOG TIDLIGERE!? ... ;-)

Jeg er pt. nået til side 73 og glæder mig virkelig til at sluge resten af bogen :-) jeg som ikke gider at læse hundelitteratur.. mon jeg skulle tage hul på de sidste 4 store værker som står på hylden..? :-)

Der er en god uge til vi skal til klubmesterskaberne, og kan Emma gå ligesom hun gjorde til vores træning i dag vil det være HELT perfekt! Jeg kan se forbedringer for hver træning vi har og det er helt vildt! Vi er begyndt at lave mindre hjælp i knækkene, og vi skal til at træne bevidst på afledningerne samtidig med vi forsætter med knæktræningerne.
Hun havde det FLOTTESTE knæk i dag på sporet, næsen i jorden i hvert eneste fodtryk hele vejen rundt i knækket, ikke så meget som en cm gik hun af, og det var altså efter gode 150 skridt, ved sidste knæk (af to)... for hulen det skrider fremad nu, så er det bare ro i maven, hæve kriterierne laaaangsomt, ikke overdrive antallet af ugentlige sportræninger, og nyde Emma samt øve sig på alt det Susanne forsøger at få ind i hjernen på mig, FEDT!

Kommentarer

Populære opslag