Sidste DcH prøve..



Mig og Emma i marts 2011, der var stadig lang vej til at knække sporkoden, men vi gjorde det sgu!

Sidste prøve er gennemført.. hulk hulk...og samtidig er jeg uendelig stolt af min hund, og især mig selv. Hold kæft hvor er jeg omtrent det mest stædige menneske, jeg kender, og jeg formår at omsætte min stædighed til noget positivt!
Før jeg fortæller om prøven i søndags, vil jeg gerne fortælle om vores "opvarmning" træningen i fredagen før prøven.
Fredag inden prøven var jeg ude og træne i Risby (der hvor jeg plejer at træne med Sus), det er et skønt STORT område, med masser af forskelligt terræn, og jeg valgte at jeg ville lægge et LANGT konkurrencespor til Emma med flere genstande end normalt samt ganske få godbidder på. Til Findus lagde jeg et par opstarts spor.
Derpå gik jeg over og lavede et felt til feltsøg, jeg kom til at lave det for stort, ved jeg nu.
Så satte jeg op til tre fremadsendelser, to med genstande på og en uden.

Så kom Emma ud, jeg ville arbejde med dækken, og valgte at gå LANGT tilbage, faktisk helt tilbage til frivillig indtagelse af dækken. Jeg havde nogle super dyre og super lækre godbidder med, tørret lever i et fint paprør til ca 500 kr. kg...men det viste sig at være det værd... først fik Emma en godbid gratis. Så fik hun en dækkommando, som hun reagerede promte på, klik-DYRgodbid, vente vente.. Emma dækker på eget initiativ, vupti, klik-DYRgodbid osv.. så satte jeg den sammen med lidt fri ved fod...og vupti, Emma glemte ALT om at hun ikke kunne lide at dække. Det her foregik endda i højt græs, vi har nemlig haft udfordringer med at dække når det ikke var på alm. græsplæne.

Dernæst fremsendingerne, den første var LIGE I øjet, de næste gik der lidt rod i, men hun syntes det var SJOV og så er alt andet lige meget...og den FØRSTE var lige i øjet og det er jo kun den vi skal bruge til en prøve ;-)

Dernæst fik hun pause mens Findus gik spor.
Så ud igen, MEGET tændt da hun ser sporpindene, men et rigtig godt og roligt tempo..opstart i medvind, hun går lige i sporet! Finder både genstande og godbidder..begge knæk finder hun også rigtig godt, da det er medvind i opstarten betyder det ellers at det KAN være svært for hende at finde første knæk, da hun let kommer til at blæse med vinden ud over knækket, men det går fint, andet knæk er lettere fordi hun nærmest får det i hovedet inden hun når knækket. RIGTIG fin træning.

Dernæst Findus ud og lave feltsøget, han arbejder med stor intensitet og meget lidt fokus..hmm..

Emma ud til feltsøg..og øv altså.. det går ikke rigtig godt, og jeg fortryder DYBT at jeg ikke stoppede efter sportræningen. Jeg forsøger at redde feltsøget ved at kaste genstande ind mens hun ser det, men hun kan ikke rigtig samle sig om det og efter hun har fundet et par genstande roser jeg vildt og pakker sammen... og nu til prøven søndag..

Her kommer lidt om prøven, klubmesterskaberne i søndags i DcH Herfølge.

Vi blev delt i to hold, det ene hold kørte først til sporet, dernæst til feltsøg samt rundering, det andet hold modsat. Jeg var på det andet hold, og vi startede således med feltsøg og rundering. Grundet min ikke særlig velovervejede felttræning om fredagen med Emma var mine forventninger MEGET lave til feltsøget, da jeg kommer ind og ser at der er tidsler uden for feltet stiger de ikke ligefrem.. men tættere på feltet kan jeg se at der ikke er nogle tidsler i selve feltet. Jeg ser at vinden kommer fra højre side, og vælger modsatte side så Emma får modvind som hun plejer.
Jeg sender hende ind midt for, hun løber straks ud mod højre, helt til bunden af feltet, langs med den modsatte side og finder i fjerneste hjørne første genstand. På vej tilbage med genstanden, får hun fært af anden genstand, hun er faktisk ved at falde over den tror jeg.. hun lægger første genstand, jeg hører dommeren (som er sådan en rigtig sød hyggeonkel type (Arne Søgaard til DcH-læsere)) sige "ÅH naaai!".. Emma snuser til anden genstand, samler første genstand op, afleverer, og løber fint ud og samler anden genstand op! ...pyhhh 10 og 10 for genstande

Dernæst rundering, en øvelse som vi ikke rigtig har trænet siden sidste prøve inden efterårsferien, så igen, ikke de store forventninger...åbenbart et ret godt træk... Emma løber fint ud til det tomme skjul, jeg kalder på hende een gang..hun skifter retning, men ikke tilbage mod mig, så jeg giver lige to klap, så kommer hun, næsten henne ved mig sender jeg hende ud mod figuranten, hun løber lidt forbi, får færten og gør så HØJT som jeg aldrig har hørt hende gø før, hun synes det er FEDT! :-D ..det gør jeg egentlig også... kommer helt hen, får snor på hende og hun gør videre.. vi får ja tak, og leger trækkeleg med snoren ud til stien hvor der falder KÆMPE belønning, shit jeg er lettet efter vores fredags træning!! 10 for rundering.

Så går turen RASKT videre til sporerne, jeg ville have givet Emma vand på det tidspunkt, men da der kun er 4 hundeførere på hvert hold, skal vi skynde os ud til sporerne så de ikke når at blive for gamle, tænker at jeg kan give hende vand når vi når derud...Da vi når til spormarken, er sporerne allerede klar, og jeg glemmer alt om vand til min søde fir-benede makker... FYY To-benede makker! ..ud mod sporet vurderer jeg vinden, jorden, Emmas tilstand, hun spiser korn, så hun er nok moderat stresset..har en tro på at det er af arbejdsiver og ikke manglende selvtillid (i gamle dage var det ALTID det sidste, men det er slut nu!) ... vores spor har samme vindforhold som vi trænede om fredagen! :-D) ..så jeg ved at det første knæk KAN være en udfordring, og det sidste knæk, BØR hun finde hurtigt.. og at der KAN opstå flak på sidste ben som er i modvind, men lad os nu se... :-) ...vi kommer i gang, og jeg kommer til at gå INDEN Emma har helt styr på sporet, så hun flakker en del allerede på første ben!? ... Hun finder første knæk, jeg tror hun går lidt over og så får færten som blæser imod hende.. hun flakker igen, finder fint andet knæk..og flakker også en smule på sidste ben, hun slår lidt fra 5-7 meter før genstanden og jeg har lært at så STOPPER man, så hun kan nå ud i fuld line inden hun finder sidste genstand, men jeg siger ikke noget.. hun finder sidste genstand og WOW en fest vi har os! 9 for søget!!!! og 10 for genstandene!  .. så stolt af min søde tøs.. har egentlig mest lyst til at stoppe hele konkurrencen der, for hvor har det bare været FEDT indtil nu..men vælger dog at køre tilbage til klubhuset og forsætte med de sidste øvelser!

Efter lidt pause ved klubhuset hvor Emma ENDELIG fik vand!!! og  vores to dommere Arne og klubbens egen Preben (hyggelig sporfætter), er kommet "hjem" fra spor og feltsøg, starter anden omgang af konkurrencen, lydigheden..
Vores første øvelser er: Apport, sit, fremadsendelse og stå, fedt sammensætning synes jeg!
Apporten går bare strygende, måske en lidt skæv foran sid..  10
Så sit, er lidt spændt på om hun tager den, så jeg får nok sagt "sit" lidt for hårdt, men hun sætter sig og sidder fint tiden ud. 10
Fremadsendelsen, regner med hun tager den, er jo lidt i tvivl med dæk, men hun laver bare en FIN fremadsendelse... flot lige ud, dækker liiiiidt langsomt, men starter lige efter mit signal, kommer FLOT TÆT og lige ind og sidde foran, og fint på plads! JUBI 10
Stå går som det plejer, helt forrygende.. 10
Preben kommer over og siger "Tillykke", hvilket betyder at vi har fået 10 i alle øvelserne! :-D

Bagefter vælger jeg at blive ved lydigheden, der er ca 400 meter op til bilen og jeg vurderer at der max vil gå 20 minutter inden vi skal ind til anden runde lydighed.
Der går nok snare 40 minutter, men det er hyggeligt at stå og slappe af og se på de andre.

Anden runde startet:
Spring apport, super flot øvelse..ingen kommentarer fra mig der! 10
Dæk, som vi jo som nævnt HAR haft udfordringer ved, men ingen problemer i dag, hun dækker, bliver selvfølgelig tiden ud, kommer flot lige hen og sidder foran, laver den fineste ind i plads, hun gør sig virkelig umage med at sidde lige! :-D 10
Fri ved fod skal vise sig at blive den øvelse jeg er mindst tilfreds med hele den dag, men ikke SÅ utilfreds at det ødelægger resten. Hun hænger allerede i første vending, samt anden vending, efter vores anden opstandsning går hun i snus i græsset og jeg må give ekstra kommando for at få hende med... resten går okay. 8,8

Da jeg kommer ud er det ligesom om jeg har fået en mavepuster.. sådan af følelser, hold kæft hvor var det fedt, ej hvor var det ærgerligt med den ekstra kommando for ellers var vi da VILDT tæt på mit gamle mål som hed over 190 point, FUUUUUUCK nu er det HELE SLUT... det var vores SIDSTE prøve.. har næsten lyst til at tuuuude..men prøver lige at sætte ting i perspektiv.. det var ikke vores sidste prøve...det var vores sidste prøve i B-klassen (måske i DcH)...Emma er ikke død, tværtimod, vi har ENDELIG fundet hinanden efter at jeg de første 4 år har sat mig på hende, har vi nu efter 1,5-2 års intensiv kamp (mest fra min side og kamp med mig selv!) opnået DET samarbejde som er grundlaget for både en glad hundefører, men endnu vigtigere end glad hund. Det er ikke fordi Emma ikke har nydt vores "sam"arbejde indtil nu, men jeg tror på at hun slapper meget mere af i det nu hvor jeg ikke forlanger eller forventer det af hende, men håber at hun HAR lyst til...og jeg stoler på at det hun gør er det bedste hun kan og det er SELVFØLGELIG godt nok!!!!

Jeg er ovenud tilfreds med denne prøve, også selvom fri ved fod "KUN" gik som jeg kunne forvente det i forhold til hvor meget vi har trænet det op til denne konkurrence!



I alt 194,6 point, og vinder af B-klassen.. hold nu kæft hvor er hun bare en fantastisk hund!
Emma med sin vandrepokal, og den til evigt eje, jeg havde da aldrig drømt om at vi skulle vinde den klasse... jeg havde i hvert fald ikke regnet med det..hvor er det bare fedt, og jeg er mega glad og mega stolt! ..verden bliver da aldrig det samme igen!

Emma når hun er gladest, uden snor på stranden... gerne med lidt fuglevildt. Nu starter vi stille og roligt op på lidt rallyøvelser og på schweiss spor, det bliver et forrygende nyt kapitel til min søde gule blide racertøs :-)

Kommentarer

Populære opslag