Ingen schweissprøve til os i majmåned


Ja, så kom der svar fra Tollerklubben, der er desværre ikke spor nok til andre hunderacer end tollerne, der var kun plads til 8 spor og vi var 20 som havde tilmeldt os.
Når jeg skal se sådan lidt fra oven på det hele, er det faktisk helt ok, Emma har jeg ikke fået trænet så meget som jeg gerne ville i schweiss, primært pga. manglende areal, men ikke kun, for der er altid mulighed for at træne detaljer langs landevejen eks. og det har jeg ikke engang fået gjort. Jeg tror simpelthen at det er mig som har dovnet den. Men nu tilmelder jeg altså ikke før jeg har fået trænet på tiden på de spor, så jeg ved at hun i hvert fald kan den del.
Schweiss kræver en del mere af føreren end eks. LP i forhold til forberedelsen vil jeg sige. Blodet skal tages ud og være tøet op, der skal være et areal i passende størrelse til det man vil træne, sporet skal lægges i rigtig tid inden det skal gåes, man skal være ret skarp på hvor sporet ligger så hunden kan belønnes efter hvordan den går.

Så som det er lige nu, er der ikke noget Emma er tilmeldt, jeg går lige i tænkeboks med i hvilken retning vi går, om vi skal kaste os over rally ekspertklassen, eller forsætte med det schweiss (måske bare på hyggeplan?) ...har også overvejet mantrailling med hende, da det er en slags blanding af ID-spor (dog primært på dynefærten) og så rundering og endda også når fører og især hund er mere rutinerede duftdiskrimination, hvor hunden skal finde den rigtige figurant blandt flere mennesker.

Så tænkeboks til mig :-) Emma fortjener at blive brugt MANGE år i endnu til sjove opgaver, både for hende og for mig :-)

Kommentarer

Populære opslag