Et mål er besluttet!

Hvis jeg på nogen måde magter det, og det tror jeg på at jeg gør!, så kommer Emma
til at smage på flere af denne her slags!

Her i kristi himmelfarts dagene har Emma ageret maskot for mit og Findus' samarbejde i LP, jagt og udstillings programmerne.
I lørdags hvor Findus' og mit samarbejde ikke rigtig spillede, fik Emma efterfølgende lov til at "smage" på det vildt der var tilvejebragt med henblik på dagens jagtprøver.

Det er ikke ret meget Emma får lov at "lege" med vildt, første gang var hun vist over 3 eller 4 år, men hvergang er hun SÅÅÅÅ stolt, hun bærer så fint, samler spontant op (både pels og fjer) og bringer tilbage, hun tager både vildt på land og i vand, hun kan vente til hun får lov at løbe og har ingen lyd når det kommer til døde dyr.

Vores eneste rigtige udfordring er, at jeg har gjort hende skudræd, dog er det blevet MEGET bedre de senere år, især det at træne i DcH Herfølge har hjulpet, i starten derude havde hun svært ved at samle sig om træningen, fordi der blev trænet i skud på lerduebanen samtidig med vores lørdags træning.

I lørdags havde jeg hende med ude og se på vinderklassen, der kommer et par enkelte skud undervejs. 
Et af de første registrerede hun og så nervøs ud, men slet ikke panisk, derefter kiggede hun i retning af skuddet, og der blev kastet and og så skudt, og bum, så var hun ellers fokuseret!

Efter prøven fik hun lov at samle lidt forskelligt vildt op, troldand, fasan, gråand, grågås, krage og en enkelt måge (hvilket jo synger på sidste vers da de er blevet fredet nu?), hun tog det hele med samme glæde og stolthed. Bagefter fik jeg lov at låne en våd and, som jeg kastede i søen, hun sad helt pænt og ventede til hun fik lov at hente, fin ro, ud og hente, helt hen med anden inden hun taber den...men detaljer!

Så nu står den på træning i skud uden at blive bange, men forbinde det med noget positivt, og gradvist rykke tættere og tættere på skudende, så vi måske allerede dette efterår bliver klar til en praktisk jagt, det fortjener Emma at prøve med det hun har vist mig. Det kommer ikke til at blive til jagtprøver eller markprøver da hun ikke har stambog og det kræver retrieverklubben.. jeg har overvejet at snige hende med til tollerprøve, men vil ikke før jeg er sikker på mit sind ikke kommer til at ødelægge hendes glæde for denne type arbejde.


Kommentarer

Populære opslag